    From: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Strefa ograniczonego postoju
    Date: Sun, 13 Jun 2004 23:19:55 +0200
    Sender: r...@p...onet.pl@pc63.nowysacz.cvx.ppp.tpnet.pl

    Użytkownik "Artur Golanski" <A...@w...net.pl> napisał w wiadomości
    news:bubpc0ltttjao94eut1gliqbp25r2hc6g4@4ax.com...

    > Protokól, przesłuchania świadków... skąd pomysł, że brak opłaty
    > stwierdził policjant lub SM ? Jeśli tak, to wystarczyłoby słowo
    > funkcjonariusza, a jesli nie to parkingowy NIE przesłuchuje ;-)
    > I czego by to dowiodło ? Że stał pojazd - i tyle.

    Źle mnie zrozumiałeś. Oczywiście, że braku opłaty nie stwierdzał żaden
    policjant, bo co ich to obchodzi. Natomiast jak stwierdził to jakiś
    pracownik urzędu czy jakiegoś tam administratora parkingów, to powinien
    spisać protokół lub jakiś inny dokument (notatka służbowa) z tego
    zdarzenia. Z tego co wiem, to teraz również fotografują cyfrówką, ale nie
    wiem, czy akurat trzy lata temu w tej miejscowości, o którą chodzi
    pytajacemu robili zdjęcia. Cyfrówki upowszechniły się w sumie tak z
    rok-półtorej temu, odkąd ich ceny spadły do rozsądnej wysokości.

    Teraz dochodząc opłaty przed sądem będzie można nie tylko oprzeć się na
    sporządzonym wówczas dokumencie (protokole, notatce), ale również
    przesłuchać w charakterze świadka osoby, które ów fakt ujawniły. Pewnie
    powiedzą to samo, co napisały trzy lata temu, a samego zdarzenia pamiętać
    nie bedą, ale to inna sprawa. Tak, czy owak można udowodnić w ten sposób
    fakt, że przedmiotowy samochód znajdował się w określonym miejscu i że
    kontrolujący nie znaleźli kwitu opłaty parkingowej. Piszę, ze nie
    znaleźli, bo niekoniecznie musi to być tożsame z tym, ze go tam nie było.

    Teraz piłka jest po stronie sądu. Czy uzna te dowody za wystarczające? Do
    stwierdzenia znajdowania sie w określonym miejscu z określonymi tablicami
    moim zdaniem na pewno. Jeśli zrobiono zdjecia, to nawet można stwierdzić,
    czy był to dokładnie ten sam samochód (opinia biegłego po szczegółach), o
    ile samochód obecnie istnieje i nie miał jakiś poważniejszych napraw. Bo w
    sumie zawsze można domniemać, ze ktoś jeździł samochodem na fałszywych
    tablicach - choc to mało prawdopodobne.

    Kwestią otwartą pozostaje znalezienie osoby zobowiązanej do uiszczenia tej
    opłaty. Z tego co wiem, to istniała taka linia orzecznictwa, ze za
    parkowanie odpowiadał właściciel albo właściciele solidarnie. Przyznam, że
    dla mnie jest to cokolwiek kontrowersyjna linia, ale czytałem o podobnych
    sprawach.