  • Data: 2007-07-09 08:15:48
    Temat: Re: Stan wyższej konieczności a zabójstwo
    Od: Tomasz Myrdin <m...@o...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Czy jesteś pewien że chodzi tu o błąd w ocenie wartości? Wydaje mi się
    że dla błędu - także przy ocenie wartości dobra - właściwy jest art.
    29KK.
    W art. 26 § 2 nie ma mowy o omyłkowym poświęceniu dobra o wartości
    (nieznacznie) wyższej dla ratowania innego dobra. Co więcej, nie za
    bardzo widać by istniały podstawy do takiej wykładni w przeszłości -
    zwróć uwagę iż w art. 23 § 1 KK z 1969 roku jest prościej - dobro nie
    ma mieć wartości oczywiście wyższej (zatem mogło mieć wartość
    nieznacznie wyższą).
    Inna sprawa, że faktycznie zastanawiające jest tu rozbicie na dwa
    paragrafy. Spotkałem się z komentarzem Mariana Filara w którym dowodzi
    on, iż w przypadku działania zgodnego z § 1 nie można stosować obrony
    koniecznej natomiast w przypadku działań zgodnych z § 2 obrona
    konieczna jest dozwolona.
    Pogląd ten wydaje mi się co najmniej wątpliwy i nie poparty
    orzecznictwem ale z całą pewnością jest łatwiejszy do zaakceptowania
    niż przyjęcie, że § 2 dotyczy błędu w ocenie wartości (co uważam za
    nadinterpretację).
    Zgadzam się jednak że w świetle § 2 trochę dziwnie wygląda § 1. Być
    może chodziło o to, że dla ustawodawcy szczególnie istotne było to,
    żeby wartość poświęcanego dobra nie miała wartości wyższej od dobra
    ratowanego (co zaznaczył) ale dopuścił również ratowanie dobra o
    niższej wartości kosztem dobra o nieznacznie wyższej wartości?