eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.prawoSrasz Wiejska, a artykul 96 par 3 KW w zwiazku z art 78 ust 4 i 5 Prawa o ruchu drogowym. › Re: Srasz Wiejska, a artykul 96 par 3 KW w zwiazku z art 78 ust 4 i 5 Prawa o ruchu drogowym.
  • Data: 2015-05-05 13:01:57
    Temat: Re: Srasz Wiejska, a artykul 96 par 3 KW w zwiazku z art 78 ust 4 i 5 Prawa o ruchu drogowym.
    Od: " ąćęłńóśźż" <ąćę@łńó.śżź> szukaj wiadomości tego autora

    Znalazłem takie postanowienie SN z 30 września 2010 r. sygn. akt I KZP
    15/10:
    Sentencja:

    Sąd Najwyższy po rozpoznaniu zagadnienia prawnego "czy wyczerpuje znamiona
    wykroczenia z art. 65 § 2 KW (ewentualnie z art. 97 KW) niespełnienie
    obowiązku określonego w art. 78 ust. 4 ustawy z 20.6.1997 r. Prawo o ruchu
    drogowym (t.j. Dz.U. z 2005 r. Nr 108, poz. 908 ze zm.), gdy doręczenie
    kierowanego do właściciela lub posiadacza pojazdu żądania udzielenia
    informacji przez uprawniony organ, nastąpiło w formie doręczenia awizowanego
    (art. 133 § 1 i 2 KPK w zw. z art. 38 § 1 KPW)", odmówił podjęcia uchwały.

    Uzasadnienie:

    [...]

    "W związku z tym stwierdzeniem udzielenie odpowiedzi na zadane pytanie nie
    ma żadnego znaczenia dla rozstrzygnięcia kwestii zawartej w środku
    odwoławczym. Pomimo braku warunków do podjęcia uchwały wskazać jednak
    należy, że podniesione w pytaniu prawnym zagadnienie opiera się na
    założeniu, iż od sposobu doręczenia zależy ocena wypełnienia znamion
    wskazanego wykroczenia. Jednakże w sytuacji gdy doręczenie żądania, o którym
    mowa w art. 78 ust. 4 PrDrogU, nastąpiło w trybie art. 133 § 1 i 2 KPK w zw.
    z art. 38 § 1 KPW, to trzeba oddzielić procesowy aspekt doręczenia pisma,
    którego skuteczność może opierać się na domniemaniu, od materialnych podstaw
    odpowiedzialności, których nie można domniemywać. W orzecznictwie Sądu
    Najwyższego wyrażono pogląd, że właściciel lub posiadacz pojazdu, który
    odmawia udzielenia informacji o osobie, której powierzył pojazd, narusza
    art. 78 ust. 4 PrDrogU wówczas, gdy został on użyty zgodnie z jego wolą i
    wiedzą przez osobę mu znaną, a więc gdy wie, kto kierował lub używał jego
    pojazdu w oznaczonym czasie. W takiej sytuacji niewypełnienie obowiązku z
    art. 78 ust. 4 PrDrogU jest umyślnym zachowaniem. Dlatego też wykroczenie z
    art. 97 KW w zw. z art. 78 ust. 4 PrDrogU ma charakter wykroczenia umyślnego
    (por. postanowienie z dnia 29 czerwca 2010 r., I KZP 8/10, OSNKW 2010, z. 9,
    poz. 76). Dodatkowo trzeba zwrócić uwagę, że zgodnie z art. 78 ust. 4
    PrDrogU obowiązek wskazania osoby, której został powierzony pojazd do
    kierowania lub używania w oznaczonym czasie, powstaje tylko wówczas, gdy
    uprawniony organ wystąpi z takim żądaniem. Wówczas naruszenie tego obowiązku
    może polegać na złożeniu oświadczenia o odmowie wskazania tej osoby albo też
    na nieudzieleniu odpowiedzi na zadane pytanie. Jednakże w każdym wypadku po
    stronie osoby zobowiązanej musi istnieć świadomość żądania udzielenia takiej
    informacji. Nie ma przy tym znaczenia, w jakiej formie takie żądanie
    zostanie przekazane, gdyż istotne jest, czy dana osoba miała świadomość, że
    została wezwana przez uprawniony organ do wskazania, komu powierzyła pojazd
    do kierowania lub używania oraz czy taką wiedzę rzeczywiście posiadała.
    Zgodnie zaś z zasadą ciężaru dowodu, to na oskarżycielu spoczywa obowiązek
    udowodnienia tych okoliczności. Obwinionego chroni bowiem zasada domniemania
    niewinności (art. 5 § 1 KPK w zw. z art. 8 KPW), co wyłącza możliwość
    domniemania świadomości wypełnienia znamion wykroczenia z art. 97 KW w zw. z
    art. 78 ust. 4 PrDrogU."

    -----