  • Data: 2003-09-22 18:06:51
    Temat: Re: Sprawa spadkowa, błąd sądu i sprzedaż mieszkania
    Od: Dredd<...@...pl> szukaj wiadomości tego autora

    > Zastanawiam się nad jedną sprawą. W każdej notarialnej umowie
    sprzedaży
    > znajduje się mniej więcej taki zwrot "X oświadcza, że jest właścicielem
    > nieruchomości Y na podstawie (...)" i tu wymienia się umowy,
    postanowienia
    > sądu. Co znajdzie się w tym miejscu w naszej sprawie? Przecież
    rodzeństwo nie
    > oświadczy, że jest właścicielem całości - połowy na podstawie
    postanowienia
    > sądu o stwierdzeniu praw do spadku po ojcu, a połowy (?) na
    podstawie
> [...]

    Oświadczą że są właścicielami całości na podstawie dziedziczenia.
    Przecież tytułem nabycia własności nie jest nigdy postanowienie o
    stwierdzeniu nabycia spadku. Własność przechodzi w chwili otwarcia
    spadku. Sąd potem to tylko niejako urzędowo potwierdza, a
    postanowienie jest tylko dowodem na tą okoliczność a nie źródłem
    przeniesienia prawa z jednej osoby na drugą.

    Oczywiście w tym kazusie na miejscu kupującego wstrzymałbym się dla
    bezpieczeństwa obrotu do czasu uzyskania drugiego stwierdzenia ale
    nadal wydaje mi się że to nie jest konieczne dla samego aspektu
    ważności i dopuszczalności zawarcia umowy kupna-sprzedaży.

    -> http://usenet.pomocprawna.info