  • Date: Thu, 11 May 2006 01:14:03 +0200
    From: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Spotkanie samochodu z rowerzystą na przejściu dla pieszych

    Marcin Żyła wrote:

    > Art 33.4.1 PoRD

    W jaki sposób przepis regulujący zachowanie się na przejeździe dla
    rowerzystów miałby zabraniać "omijania kolejki" pojazdów stojących na
    jezdni przed czerwonym światłem?

    > Owszem wymaga bezpiecznego. Czy będzie to 1m czy 5 - moja ocena jako
    > kierujacego. Jeżeli drugi uczestnik ruchu uważa inaczej - jego problem
    > by zwiększyć tą odległość.

    Nie. Wymaga dosłownie MINIMUM jednego metra. Sugeruję zapoznanie się z
    aktualnymi przepisami.

    > Jak masz dwa pasy i jeden jest wyłączony bo się samochody ściskają aby
    > ominąć pana na rowerku to co?

    Nic. O ile zachowują bezpieczny odstęp, mogą się względnie ściskać.

    > Spokojnie jadac z tylu kolumny dojedzie do
    > nastepnych swiatel a nie bedzie wymuszał sztuk z omijaniem.

    I vice versa.

    > Kwestia interpretacji. Pamiętaj, że sytuacja na drodze jest płynna, i
    > jak mam zagrozenie z lewej, to spokojnie na prawo odbijam. Pisze o

    Jakie "zagrożenie z lewej"? Ktoś zaczyna do ciebie strzelać? Linia
    środkowa jezdni znienacka rzuca się na ciebie?

    Pamiętaj, że zanim rozpoczniesz wyprzedzanie musisz się upewnić, czy
    masz na to miejsce i czas. Jeśli nagle masz jakieś "zagrożenie" z lewej
    - rozpocząłeś wyprzedzanie nieprawidłowo.

    > sytuacji, gdy ktos mnie po prawej "wyprzedza" skacząc od auta do auta.

    Przy dwóch pasach ruchu w jedną stronę wyprzedzanie z prawej legalne.

    Poza tym bądź uprzejmy nie kręcić w zeznaniach - była mowa o omijaniu
    samochodów stojących przed czerwonym światłem.

    Pomijam taki detal, że gdybyś jechał prawidłowo prawym pasem, żaden
    rowerzysta z prawej by cię nie wyprzedził. (podpowiedź: zasada
    prawostronnej organizacji ruchu).

    > Masz racje, ale jakoś samochodów startujących z prawy skrajny i
    > skręcajacych w lewo nie widze. Rowerów - wiele.

    Ślepy koń nie widziął przeszkód na wielkiej Pardubickiej i co z tego?

    Przeszkody były. A przypadki katamaraniarzy włączających się do ruchu i
    od razu przeskakujących przez wszystkie pasy, bo zaraz będą skręcać w
    lewo, jest mnóstwo. Zwykle potem się tłumaczą, że "nie zauważyli" albo
    "ale przecież pan był daleko...".

    > Mam na myśli sytuacje, gdy klien jedzie chodnikiem poprzecznym do
    > jezdni, i gdy znajdzie sie na pasie, to sobie... skręca. Po prostu
    > wjechał na pasy i skręcił "teraz bede przepisowo po jezdni jechał"

    Naruszeniem przepisów może być tylko jazda po przejściu. I ewentualnie
    (bo nie zawsze) po chodniku. Samo skręcenie z np. przejazdu albo zjazd z
    chodnika na jezdnię - nielegalne nie są.

    [ciach]

    > Mówie o pzrejściu, nie skrzyzowaniu ze scierzka.

    To wtedy nie ma większego znaczenia, ile jedzie.

    [ciach]

    > Nie powtarzam nic pod nosem, nie stosuje swojego prawa. Dla mnie wazne
    > jest, zeby misiek co skreca zerkal w bok, pomyslał chwile i dopiero...
    > pchał sie pod cos co jest 20-cia razy ciezsze.

    Wiesz, ja mam takie coś, co się nazywa "sygnał dźwiękowy"...

    > On sobie moze po chodniku slalom urzadzac, ja niestety autem nie
    > zatrzymam sie, nie przewróce bezpiecznie, nie zastosuje kilku sztu. Masa
    > to masa i niestety jedzie.

    O, przepraszam,... Musiałem przegapić jakąś nowelizację ustawy...

    Czy możesz uprzejmie podać mi artykuł, w którym zapisano, że
    jednometrowy minimalny dystans przy wyprzedzaniu jednośladów nie dotyczy
    wyprzedzania rowerzystów, którzy np. wcześniej slalom na chodniku urządzali?

    I powiedz jeszcze, czy to dotyczy także rowerzystów, którzy oszukują na
    podatkach albo np. zdradzają swoich małżonków?

    > Tych widze, rowery nic nie sygnalizuja.

    No popatrz. Więc twierdzisz, że wszyscy kierowcy samochodów grzecznie
    sygnalizują zamiary wykonania każdego manewru i jeszcze kontrolują w
    lusterkach (i nie tylko) czy nie wymuszą takim manewrem pierwszeństwa?

    To może od razu kupisz ode mnie Pałac Kultury albo Wieże Eiffla?

    > No napisałem, ze nie są bowiązkowe. Ale rozsądek i logika pozwalają
    > stwierdzić, że gośc jadąc 40 i odchylając się aby sprawdzić co za nim,
    > to zmienia kierunek ruchu, lądując np pół pasa z boku. Amen.

    Z tym 'amen' to sobie idź do ojca dyrektora...

    40 osobiście rowerem nie jeżdżę, bo nie mam kondycji, ale parę razy
    takich widziałem i jakoś od kręcenia głową nie zdarzało im się zmienić
    toru jazdy aż o pół pasa... Może o pół metra, zwłaszcza przy wietrze,
    ale w końcu skądś ten limit jednego metra przy wyprzedzaniu się wziął.