  • 1. Data: 2010-02-05 10:21:47
    Temat: Sportowa spółka akcyjna
    Od: Marcin Wójcik <w...@g...out.pl>

    Co desygnuje że dana SA jest sportową SA?

    Czy w poniższym wypadku miasto wyraziło zgodę na powołanie Sportowej SA?

    UCHWAŁA Nr xxxxxxxxxxxx
    RADY MIEJSKIEJ xxxxxxxxxxx

    w sprawie wyrażenia zgody na utworzenie przez Miasto xxxx Spółki
    Akcyjnej pod firmą ,,xxxxxxxx", określenia zasad objęcia akcji w
    kapitale zakładowym ,,xxxxxxxx" Spółki Akcyjnej.

    Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 9 lit. f) i g) ustawy z dnia 8 marca
    1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591, z
    2002 r. Nr 23, poz. 220, Nr 62, poz. 558, Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz.
    1271, Nr 214, poz. 1806, z 2003 r. Nr 80, poz. 717, Nr 162, poz. 1568, z
    2004 r. Nr 102, poz. 1055, Nr 116, poz. 1203, Nr 167, poz. 1759, z 2005
    r. Nr 172, poz. 1441, Nr 175, poz. 1457, z 2006 r. Nr 17, poz. 128, Nr
    181, poz. 1337, z 2007 r. Nr 48, poz. 327, Nr 138, poz. 974, Nr 173,
    poz. 1218, z 2008 r., Nr 180, poz. 1111, Nr 223, poz. 1458 oraz z 2009
    r. Nr 52 poz. 420 i Nr 157, poz. 1241), art. 9 ust. 1 i art. 10 ust. 3
    ustawy z dnia 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej (Dz. U. z 1997
    r. Nr 9, poz. 43, Nr 106, poz. 679 i Nr 121, poz. 770, z 1998 r. Nr 106,
    poz. 668, z 2002 r. Nr 113, poz. 984, z 2003 r. Nr 96, poz. 874 i Nr
    199, poz. 1937, z 2008 r. Nr 223, poz. 1458 oraz z 2009 r. Nr 19, poz.
    100 i 101 oraz Nr 157, poz. 1241), Rada Miejska w xxxxxxxx

    uchwala, co następuje:

    § 1. Wyraża się zgodę na utworzenie przez Miasto Łódź jednoosobowej
    Spółki Akcyjnej działającej pod firmą ,,xxxxxxxxxxx".

    § 2. Kapitał zakładowy ,,xxxxxxxxxxx" Spółki Akcyjnej wyniesie 1 000 000
    zł (słownie: jeden milion złotych) i dzielić się będzie na 1 000 akcji
    imiennych zwykłych o wartości nominalnej 1 000 zł (słownie: jeden tysiąc
    złotych) każda akcja.

    § 3. Celem powołania ,,xxxxxxx" Spółki Akcyjnej jest realizacja zadań
    ważnych dla rozwoju Miasta Łodzi w zakresie m.in. zapewnienia
    odpowiednich warunków do rozwoju sportu w Łodzi, zwłaszcza sekcji piłki
    nożnej, organizowania imprez sportowych i uczestnictwa w nich,
    zwiększenia dostępności do sekcji sportowych dla młodych ludzi, promocji
    Miasta Łodzi poprzez sport.

    § 4. Określa się następujące zasady objęcia przez Miasto Łódź akcji w
    kapitale zakładowym ,,xxxxxxxxxx" Spółki Akcyjnej:
    1) Miasto xxxxxx wniesie do ,,xxxxxxxxxx" Spółki Akcyjnej wkład pieniężny
    w wysokości 1 000 000 zł (słownie: jeden milion złotych).
    2) W zamian za wkład pieniężny wniesiony na pokrycie kapitału
    zakładowego ,,xxxxxxxxxxx" Spółki Akcyjnej, Miasto Łódź obejmie 1 000
    (słownie: jeden tysiąc) akcji imiennych zwykłych serii A o wartości 1
    000 zł (słownie: jeden tysiąc złotych) każda akcja.

    § 5. Środki na pokrycie wkładu pieniężnego, o którym mowa w § 4 pkt 1
    niniejszej uchwały pochodzić będą z budżetu miasta xxxxx na 2009 rok
    realizowanego przez Wydział Gospodarowania Majątkiem Urzędu Miasta xxxxxx.
    § 6. Wykonanie uchwały powierza się Prezydentowi Miasta xxxxxxx.

    § 7. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

    p,M

  • 2. Data: 2010-02-05 11:08:21
    Temat: Re: Sportowa spółka akcyjna
    Od: ".B:artek." <m...@n...ma.i.nie.bylo.pl>

    W dniu 05-02-2010 11:21, Marcin Wójcik pisze:
    > Co desygnuje że dana SA jest sportową SA?
    >
    > Czy w poniższym wypadku miasto wyraziło zgodę na powołanie Sportowej SA?

    Obawiam się, że już nie ma sportowych spółek akcyjnych. Były w ustawie o
    kulturze fizycznej (uchylony art. 29).

    --
    .B:artek.

  • 3. Data: 2010-02-05 12:26:16
    Od: Marcin Wójcik <w...@g...out.pl>

    .B:artek. pisze:

    > Obawiam się, że już nie ma sportowych spółek akcyjnych. Były w ustawie o
    > kulturze fizycznej (uchylony art. 29).

    To od innej strony.
    Wyprowadźcie mnie jeżeli sie mylę.

    Art. 5. ust 4. USTAWY o kulturze fizycznej z p.z.

    Jednostki samorządu terytorialnego realizują zadania w zakresie kultury
    fizycznej jako zadania własne.

    Art. 7. 1. Ustawy o samorządzie gminnym

    Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych
    gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy:
    10) kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i
    urządzeń sportowych,
    2. Ustawy określają, które zadania własne gminy mają charakter obowiązkowy.

    § 3. Uchawły RM

[...]
    dostępności do sekcji sportowych dla młodych ludzi, promocji Miasta xxxx
    poprzez sport.

    Skoro odwołują sie do sportu oznacza to kulturę fizyczną a co za tym
    idzie oznacza że chodzi o Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty.
    Promocja miasta również wchodzi w zakres zadań własnych gminy.

    Więc powołanie się przez RM na art. 10. 3. który odwołuje się do
    tworzenia spółek prawa handlowego poza sferą użyteczności publicznej
    nie ma w tym wypadku racji bytu.

    W jaki sposób można zawalczyć o unieważnienie takiej uchwały?

  • 4. Data: 2010-02-05 12:45:51
    Od: ".B:artek." <m...@n...ma.i.nie.bylo.pl>

    W dniu 05-02-2010 13:26, Marcin Wójcik pisze:
> [...]
    >

    > Więc powołanie się przez RM na art. 10. 3. który odwołuje się do
    > tworzenia spółek prawa handlowego poza sferą użyteczności publicznej

    Jaki art. 10.3.?

    --
    .B:artek.

  • 5. Data: 2010-02-05 12:50:32
    Od: Marcin Wójcik <w...@g...out.pl>

    .B:artek. pisze:

    > Jaki art. 10.3.?

    Ustawy z dnia 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej

    Art. 10. 1. Poza sferą użyteczności publicznej gmina może tworzyć spółki
    prawa handlowego i przystępować do nich, jeżeli łącznie zostaną
    spełnione następujące warunki:
    1) istnieją nie zaspokojone potrzeby wspólnoty samorządowej na rynku
    lokalnym,
    2) występujące w gminie bezrobocie w znacznym stopniu wpływa ujemnie na
    poziom życia wspólnoty samorządowej, a zastosowanie innych działań i
    wynikających z obowiązujących przepisów środków prawnych nie
    doprowadziło do aktywizacji gospodarczej, a w szczególności do znacznego
    ożywienia rynku lokalnego lub trwałego ograniczenia bezrobocia.
    2. Poza sferą użyteczności publicznej gmina może tworzyć spółki prawa
    handlowego i przystępować do nich również wówczas, jeżeli zbycie
    składnika mienia komunalnego mogącego stanowić wkład niepieniężny gminy
    do spółki albo też rozporządzenie nim w inny sposób spowoduje dla gminy
    poważną stratę majątkową.
    3. Ograniczenia, dotyczące tworzenia spółek prawa handlowego i
    przystępowania przez gminę do nich, o których mowa w ust. 1 i 2, nie
    mają zastosowania do posiadania przez gminę akcji lub udziałów spółek
    zajmujących się czynnościami bankowymi, ubezpieczeniowymi oraz
    działalnością doradczą, promocyjną, edukacyjną i wydawniczą na rzecz
    samorządu terytorialnego, a także innych spółek ważnych dla rozwoju gminy.

  • 6. Data: 2010-02-05 12:59:30
    Od: ".B:artek." <m...@n...ma.i.nie.bylo.pl>

    W dniu 05-02-2010 13:50, Marcin Wójcik pisze:
> [...]
    > działalnością doradczą, promocyjną, edukacyjną i wydawniczą na rzecz
    > samorządu terytorialnego, a także innych spółek ważnych dla rozwoju gminy.

    1. Trzeba by wykazać, że spółka jest tworzona poza sferą użyteczności
    publicznej (ja tego nie widzę w uchwale)
    2. Trzeba by wykazać, że nie zostały spełnione przesłanki z art. 10 ust.
    1 ustawy o gospodarce komunalnej
    3. Gmina musiałaby wykazać, że zachodzą przesłanki z art. 10 ust. 3.
    Raczej nie uda się podciągnąć tej spółki pod działalność promocyjną (bo
    jest to jeden z celów jej działalności, ale nie dominujący), ale można
    by ją wepchnąć do "innych spółek ważnych dla rozwoju gminy".

    --
    .B:artek.