    From: "Czapla" <k...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Spółdzielnia czy lokator?
    Date: 5 Nov 2004 09:45:34 +0100

    > Kto odpowiada za straty wynikające z zalania mieszkania poniżej, a
    > spowodowane pęknięciem/nieszczelością połączenia giętkiego pomiędzy rurą
    > wychodzącą ze ściany a zaworem pod wanną?

    W mojej Spółdzielni jest tak: jeśli przyczyną zalania było uszkodzenie pionów,
    to odpowiada Spółdzielnia (oczywiście jeśli nie było jakiejś ingerencji w tym
    pionie, tylko pękł sobie samoistnie). Natomiast wszelkie uszkodzenia gałązek,
    to już sprawa lokatora. Czy ta "rura wychodząca ze ściany" to gałązka? Co za
    idiota łączył "na giętko" pion z zaworem odcinającym (bo chyba o taki zawór
    chodzi)? Jeśli hudraulik który to montował był ze Spółdzielni to sprawa prosta
    (o ile można to udowodnić), jeśli jakiś amator, to trzeba będzie wyłożyć kasę.

    Ciekawy przypadek z mojej Spółdzielni:
    Gościu przerabiał łazienkę i wziął do roboty partaczy. Fachowcy byli leniwi i
    poszli na skróty - zamiast obejść komin przewiercili go i puścili gałązkę przez
    środek. W czasie kontroli kominów kominiarze udrożnili komin - w czasie tej
    operacji gałązka pękła. Były wakacje, wszyscy na urlopach. Efekt: zalane 3
    mieszkania poniżej a że coś jest nie tak odkrył dopiero mieszkaniec parteru,
    jak woda zaczęła mu się sączyć ze ściany. Sprawa w sądzie (mieszkanie poniżej
    było ubezpieczone) gościu usiłował zwalić winę na Spółdzielnię. Nic to nie
    dało, musiał zapłacić (niemało...)

    Pozdrawiam

    Czapla