    From: "Marta Wieszczycka" <m...@p...neostrada.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Spadek.
    Date: Sun, 11 Jan 2004 15:08:16 +0100

    On Thu, 08 Jan 2004 22:11:11 +0100, skrzypas wrote:

    > 1. Do obecnego mieszkania nie mają żadnych praw spadkowych 1 żona i 1
    > syn. A to dlatego, bo kupywane było w "trakcie" trwania 2
    > małżeństwa. I nie stanowi żadnej spuścizny po 1 małżeństwie.

    Pierwszy syn dziedziczy na równi z dzieckiem z aktualnego małżeństwa.
    Rozwodzisz się z żoną, nigdy z dzieckiem.

    > 2. Prawo do mieszkania mają: 50% obecna żona. Pozostałe 50% dzieli
    > sie ponownie na obecną żonę i dziecko - czyli koniec końców - 75%
    > należy do obecnej żony a 25% dla syna z drugiego małżeństwa.

    50% mieszkania NALEŻY do drugiej żony na podstawie wspólności majątkowej
    małżeńskiej. Jeżeli przyjmiemy, że jest to wspólny dorobek
    małżonków. Chyba że na podstawie tego, że kredyt hipoteczny spłacał
    ojciec zmarłego uznacie i udowodnicie, że są to darowizny na rzecz
    zmarłego, a te wchodzą do majątku wspólnego tylko wtedy, kiedy
    darczyńca (Twój ojciec) sobie tego życzy. Ale jeśli przyjmiemy, że
    mieszkanie było wyłączną własnością Twojego brata, wówczas więcej
    odziedziczy jego syn z pierwszego małżeństwa.

    Jeśli zatem uznamy że mieszkanie było wspólną własnością małżonków,
    wówczas:
    -druga żona już MA pół, a reszta wchodzi do spadku. W ramach
    spadku:
    -druga żona bierze 1/3 (z połowy),
    -pierwszy syn bierze 1/3 (z połowy),
    -drugi syn bierze też 1/3 (z
    połowy).

    A jeśli uznamy, że nie było własnością, to druga żona i każdy z synów
    dzidziczą po równo, czyli po 1/3 całości.

    > pierwsza żona brata będzie sie "biła"
    > o spadek. Dlatego zaproponowałem, aby obecna zona "zrzekła" sie
    > notarialnie praw do mieszkania. Nie wiem tylko czy taki manewr ma sens.

    Żebyście Wy sobie nie zrobili przypadkiem krzywdy. Jeśli druga żona
    zrzeknie się swoich praw do spadku, to WIĘCEJ odziedziczą pozostali
    spadkobiercy, czyli także syn z pierwszego małżeństwa.
    A pierwsza żona sama nie ma żadnych praw do spadku (tzn.
    jeśli był przeprowadzony podział majątku, to w ogóle żadnych praw, a jeśli nie,
    to żadnych praw do majątku wytworzonego po rozwodzie). Spadkobiercą
    Twojego brata jest natomiast jej syn, który dostanie więcej, jeśli druga
    żona się czegokolwiek zrzeknie.

    I jeszcze jedna rzecz. Nie rozumiem "na 99% oddamy". Z tego co
    zrozumiałam, Twój ojciec spłacał raty w imieniu brata.... Chyba że by
    udowodnić, że to była pożyczka... no nie wiem, bo tak normalnie, to nie bardzo
    widzę tutaj Wasze (Twoje i ojca) prawa.

    A swoją drogą jeśli na mieszkaniu nadal ciąży kredyt hipoteczny, to należy
    zaznaczyć także obecny poziom spłacenia mieszkania. To może mieć znaczenie
    przy ew. spłacaniu pierwszego syna.

    Pozdrawiam,
    MArta