  • 1. Data: 2005-01-03 10:56:52
    Temat: Śmierć teściowej i co dalej....
    Od: "Krasnal \(Zabrze\)" <k...@p...onet.pl>

    Witam serdecznie

    Spadło na nas niespodziewanie nieszczęście - zmarła moja teściowa.
    Żona jest jedynaczką a teść zmarł też już jakiś czas więc została sama.
    Teściowa miała brata - czy on też ma prawo do spadku, czy tylko córka.

    Teściowa nie zostawiła testamentu i trzeba chyba przeprowadzić jakąś
    rozprawę sądową w sprawie mieszkania, samochodu, pieniędzy w banku itd.

    Jaka jest procedura, jakie dokumenty trzeba zebrać, czy sa jakieś
    standardowe drugi do sondu, czy każdy sąd ma swoje.
    Jak takie sprawy się załatwia, jakie są koszta itp.

    Bardzo proszę o radę, jak tą sprawę załatwić, żeby nie było w przyszłości
    większych problemów i żeby żona się bez potrzeby nie męczyła z jakimiś
    wyjazdami do sądu na rozprawy.

    Czy od spadku należy wpłacić jakieś podatki i jeśli jak to w jakiej
    wysokości (jest jakiś ryczałt, jakieś stawki procentowe itp)

    Pozdrawiam

    Krasnal, GG#1103, k...@p...onet.pl

  • 2. Data: 2005-01-03 11:26:15
    Temat: Re: Śmierć teściowej i co dalej....
    Od: bo <a...@a...edu.pl>

    Krasnal (Zabrze) wrote:

> [...]
    > Żona jest jedynaczką a teść zmarł też już jakiś czas więc została sama.
    > Teściowa miała brata - czy on też ma prawo do spadku, czy tylko córka.

    nie..
    rodzice i rodzenstwo dziedziczy z ustawy, gdy nie ma dzieci...

    > Teściowa nie zostawiła testamentu i trzeba chyba przeprowadzić jakąś
    > rozprawę sądową w sprawie mieszkania, samochodu, pieniędzy w banku itd.

    Tak.

    > Jaka jest procedura, jakie dokumenty trzeba zebrać,

    Najlepiej zapytaj Pana Googla..

    www.google.pl i wpisz:

    stwierdzenie nabycia spadku

    Pozdrowienia

    Boguslaw

  • 3. Data: 2005-01-03 11:29:30
    Od: "fart" <a...@w...pl>

    Kup dzisiejszą Rzeczposolitą ........ 03-01-2005 r.

    Masz chyba wszystko w dodatku DOBRA FIRMA

    pozdrawiam
    fart

  • 4. Data: 2005-01-03 11:42:26
    Od: bo <a...@a...edu.pl>

    fart wrote:

    > Kup dzisiejszą Rzeczposolitą ........ 03-01-2005 r.
    >
    > Masz chyba wszystko w dodatku DOBRA FIRMA

    tylko po co ?

    wszystko jest w internecie..

    Boguslaw

  • 5. Data: 2005-01-03 11:54:28
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 3 Jan 2005, Krasnal (Zabrze) wrote:
> [...]
    >+ Teściowa miała brata - czy on też ma prawo do spadku, czy tylko córka.

    Kodeks Cywilny:
    ++++
    Art. 931. § 1. W pierwszej kolejności powołane są z ustawy do spadku
    dzieci spadkodawcy oraz jego małżonek; [...]
    Art. 932. § 1. W braku zstępnych spadkodawcy powołani są do spadku
    z ustawy jego małżonek, rodzice i rodzeństwo.
    ----

    Czyli "tylko córka".

    >+ i trzeba chyba przeprowadzić jakąś
    >+ rozprawę sądową w sprawie mieszkania, samochodu, pieniędzy w banku itd.

    +++
    Art. 1025. § 1. Sąd na wniosek osoby mającej w tym interes stwierdza
    nabycie spadku przez spadkobiercę.
    ---

    Jak to czasami Bogusław pisuje: skoro mieszkanie to notariusza
    nie unikniesz (rozumiem że chodzi o WŁASNOŚĆ mieszkania ?).
    To może on "przy okazji" coś powie...

    >+ Czy od spadku należy wpłacić jakieś podatki i jeśli jak to w jakiej
    >+ wysokości (jest jakiś ryczałt, jakieś stawki procentowe itp)

    Zajrzyj do ustawy, na przykład tu (rejestracja darmowa):
    http://podatki.pl/bap1.php/spaddar.htm

    Jeśli żona nie ma własnego mieszkania a ma zamiar mieszkać w "spadkowym"
    to sprawdź zwolnienie (w treści ustawy):
    +++
    - nie wlicza się do podstawy opodatkowania ich wartoœci do łšcznej
    wysokoœci nieprzekraczajšcej 110 m2 powierzchni użytkowej budynku
    lub lokalu.
    ---

    Trochę wyżej jest tabelka z proentami i limitami... to do
    określenia podatku !

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 6. Data: 2005-01-03 11:57:44
    Od: "fart" <a...@w...pl>

    > Witam serdecznie

    Se kup dzisiejszą Rzeczposolitą ........ 03-01-2005 r.

    Masz chyba wszystko a przynajmniej ustawę o spadkach i darowiznach w dodatku
    DOBRA FIRMA

    pozdrawiam
    fart

  • 7. Data: 2005-01-03 12:10:21
    Od: "Krasnal \(Zabrze\)" <k...@p...onet.pl>

    Wystarczy pismo do sądu czy trzeba brać prawnika ?
    Sprawa wydaje się prosta....ale ja się nie znam
    Ile trwają takie sprawy ?

    Pozdrawiam

    Krasnal, GG#1103

  • 8. Data: 2005-01-03 12:14:25
    Od: "Krasnal \(Zabrze\)" <k...@p...onet.pl>

    Se kupię :)

    Krasnal

  • 9. Data: 2005-01-03 13:43:05
    Od: "Lukasz" <l...@r...interia.pl>

    Użytkownik "Krasnal (Zabrze)" <k...@p...onet.pl> napisał w
    wiadomości news:crbcv4$a5d$1@news.onet.pl...
    > Wystarczy pismo do sądu czy trzeba brać prawnika ?
    > Sprawa wydaje się prosta....ale ja się nie znam
    > Ile trwają takie sprawy ?
    >
    > Pozdrawiam
    >
    > Krasnal, GG#1103

    nie ma po co brać prawnika.. Zedrze straszne pieniądze a prawie nic nie
    zrobi...
    Najprościej pójść do odpowiedniego sadu i jest duża szansa że powiedzą co
    napisać..
    Taka sprawa trwa troszkę - to znaczy kilka miesiecy. Potem urząd skarbowy (w
    sądzie po uprawomocnieniu się orzeczenia nabycia spadku powinni poinformować
    że teraz por a na podatek, ale czesto o tym zapominają).
    US ma miesiąc na ustalenie wysokości podatku. No i po jego opłaceniu juz
    wszystko jest OK.

    Pozdrawiam

    Łukasz

  • 10. Data: 2005-01-03 13:56:05
    Od: "Krasnal \(Zabrze\)" <k...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Lukasz" <l...@r...interia.pl> napisał w wiadomości

    > nie ma po co brać prawnika.. Zedrze straszne pieniądze a prawie nic nie
    > zrobi...

    o.k.

    jutro przejdę się do sądu i pobiorę druki i oczywiście informacje.
    zobaczymy co będzie
    chcemy wszystko załatwić i mieć już z głowy,.

    To tak przy okazji. My mamy mieszkanie komunalne a teściowa miała
    spółdzelcze-własnościowe.
    W umowie z miastem jest jakiś taki zapis, że nie mamy innego mieszkania i to
    jest warunkiem mieszkania w mieszkaniu komunalnym

    Jak teraz będzie wyglądała ta sprawa - nie przejmować się, czy starać się
    coś zakombinować - przepisać mieszkanie na brata, kumpla, rodziców ?

    Krasnal