    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Smierc ojca. Prostowanie spraw.
    Date: Mon, 25 Feb 2008 15:04:10 +0100

    On Sun, 24 Feb 2008, JG wrote:

    > przyszlosci i nie trzeba bedzie kwestii mieszkania dalej roztrzasac? Czy w
    > ogole moge sie zrzec wybiorczo, np. tylko mieszkania, albo zrzec sie
    > finansow na koncie, a mieszkania sie nie zrzec?

    Po prawdzie szerszeń już wspomniał, że "postępowanie spadkowe to raz",
    więc może zapiszę powoli i wyraźnie: od momentu, kiedy pojawi się
    spadek, do momentu kiedy poszczególne majętności z tego spadku staną
    się własnością spadkobierców są *dwa* rozdzielne etapy:
    - samo postępowanie spadkowe, i tu działa "wóz albo przewóz", czyli
    jak ktoś rezygnuje, to rezygnuje z całości i do widzenia (po prawdzie
    jest drobny wyjątek, patrz Kodeks Cywilny, ale możemy sobie go
    odpuścić)
    W wyniku spadku spadkobiercy uzyskują *udział* we *wszystkim* co do
    spadku wchodziło.

    - dział spadku, czyli selekcja "to dla mnie a to dla ciebie".

    I tu uwaga: dział spadku, jako osobna czynność cywilnoprawna, podpada
    pod INNY podatek (PCC): po prawdzie większość czynności, typowych dla
    działu spadku (np. zniesienie współwłasności) jest z opodatkowania
    zwolniona. ALE... dobrze być tego świadomym :) (bo np. dopłaty NIE
    są zwolnione!)

    > Mama i tato mieli wspolne konto w banku. Czy teraz polowa pieniedzy bedzie
    > mi przelana na konto? Czy, aby kasa pozostala na mamy koncie, moge sie
    > zrzec w tej pojedynczej kwestii?

    Może ktoś skomentuje, bo nie przegryzałem: czy w razie podziału "dla
    mnie mieszkanie, dla ciebie pieniądze", nie podpadnie to pod PCC
    z okazji traktowania "dla obu współwłasnosć mieszkania i rachunku,
    rachunek na pół, czyli przejęcie mieszkania ma miejsce za dopłatą
    połowy kwoty z rachunku i od tej połowy należy się PCC"?

    pzdr, Gotfryd