    From: Jacek <g...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Skargi sasiadki a inspektor budowlany
    Date: Thu, 28 Feb 2002 13:06:21 +0100

    Poniewaz temat dotyczy halasu w budownictwie mieszkaniowym to chcialbym
    dodac, ze zmiany w wyposazeniu mieszkan, fafelki na podlodze, na
    scianach, obudowy wanny i inne ceramiczne wyposazenie czynia z lazienki
    "szklana komnate"
    i to wlasciwosci dodatkowego wyposazenia tak wplywaja na przenoszenie
    halasu miedzy kondygnacjami.
    Halas wywolany uderzeniem przedmiotu w nocy o wykafelkowana podloge moze
    byc donosny, gdyz mozna go porownac do glownika ktorego membrane stanowi
    cala podloga/sufit lazienki, a tlokiem jest ten spadajacy przedmiot.

    Moze w blokach nalezy kafelkowanie i przebudowy lazienek na "szklane
    komnaty" przeprowadzac po pomiarach akustycznych pomieszczenia,
    moze trzeba montowac tlumiki z materialow gabczastych, elastycznych
    ktory obniza zdolnosc ukladu do drgan rezonansowych.

    Jezeli przyjmiemy ze wypelniona ceramika lazienka jest podobna do
    szklanki, to nasunmy szklanke na ucho i pelikatnie pukajmy w dno
    szklanki drobna metalowa moneta.

    Halas bedzie bardzo dotkliwy.
    W zaleznosci od wielkosci naczynia szklanego, grubosci szkla, bedzie sie
    potegowal lub ulegal stlumieniu.

    Moze nalezy skanowac halas w blokach uzywajac dosyc prostego i
    powszechnie dostepnego sprzetu ?
    Moze nalezy wykladac podlogi lazienek plytkami na elastycznym
    podkladzie/ kleju, tlumiacym halas ?

    Ale nie ma sensu twierdzic, ze moje stukanie nikomu nie przeszkadza
    a stukanie sasiada jest trudne do wytrzymania.
    Kazde mieszkanie jest indywidualnie wyposazone i charakteryzuje sie inny
    zakresem czestotliwosci rezonansowych.

    Jezeli halasem w budownictwie nie zajma sie powszechnie spoldzielnie,
    administracje to nadal jedni beda halasowac i sie radowac, a inni beda
    zestresowani, nie beda mogli zasnac.

    Byl juz temat infradzwiekow i niestety wystarczy aby w poblizu bloku
    zaparkowal duzy samochod ciezarowy z silnikiem diesla i juz w niektorych
    mieszkaniach pojawi sie gluche dudnienie, szklanki zaczna dzwonic,
    podloga zacznie drgac.

    I tak to wlasnie sie dzieje, gdyz niskie dzwieki przenosza sie szuybciej
    i bez strat przez grunt i oddzialywuja na fundamenty a nastepnie na
    elementy zbrojonowe, konstrukcyjne szkieletu konstrukcji nosnej budynku.
    A przez belki stropowe na podloge, sciany, podloge i bezposrednio na
    mieszkancow.

    Zatem do testow trzeba stosowac urzadzenia duzej mocy, ktore wzbudza
    pelne pasmo rezonansowe, a nastepnie podjac sie zabudowania tlumikow
    tak w gruncie, jak i w szkielecie budynku, w piwnicach, na balkonach.

    Czyli nalezy odstroic budynek od czestotliwosci rezonansowych przez
    zabudowe tlumikow filtrujacych szkodliwe drgania.

    Jacek