    From: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Sekty w Polsce.
    Date: Mon, 19 Apr 2004 00:33:29 +0200

    Pussy wrote:

    > Pewnie że nie ma!!!! Czytaj: są ustawy i przepisy Konstytucji!

    Owszem. Ale nazywanie tego 'prawem wyznaniowym' jest IMHO co najmniej
    niezręcznym określeniem, wręcz śmiesznym, a może nawet gorzej.

    > Ustawa o wolności słowa i wyznania w RP z 1989 r.,

    Czy gdzieś w tej ustawie jest napisane, że działalność związku
    wyznaniowego jest nielegalna, jeśli nie ma dla niego specjalnej, osobnej
    ustawy?

    > Ustawa konkordatowa z 1993 r.,

    Konkordat to bardziej umowa między państwem polskim a państwem
    kościelnym (Watykanem).

    > 15 Ustaw intytułowanych "Ustawa o stosunku państwa do....."
    > i tu należy wpisać:

    [ciach]

    ...i tam są dodatkowe 'bonusy' dla tych kościołów, np. dodatkowe
    ustawowo wolne od pracy/nauki dni.

    Nie dostają żadnej wyłączności na bycie związkiem wyznaniowym.

    [ciach]

    > "Prozelityzm"- nawracanie, przeciągnięcie na swoją stronę. Prozelityzm jest
    > dopuszczalny do pewnych granic. Nie wolno używać przymusu, podstępu, gwałtu.
    > Polecam opracowania:
    > 1) "Prawo kościołów i związków wyznaniowych nierzymsko- katolickich"
    > Wysocxzański, Pietrzak 1997 Chrześć. A.T.
    > 2) "Prawo wyznaniowe. Wybór źródeł" 2000 K. Warchałowski
    > 3) "Prawo wyznaniowe" Zarzycki, Uruszczak 2003 UJ
    > 4) Polskie prawo wyznaniowe" Krukowski 2000 PWN

    Polecać sobie możesz 'skolko ugodno'. Co nie zmienia faktu, że sekty,
    kościoły, związki wyznaniowe, czy jak to zwał mogą na terenie RP działać
    i zachęcać do wstępowania w swe szeregi, o ile nie naruszają ograniczeń
    w praktyce identycznych z ograniczeniami zachęcania do zakupu zwykłych
    towarów. Niedopuszczalność przymusu, podstępu czy gwałtu jest tak samo
    oczywista i nie ma znaczenia, co jest 'towarem' (za przeproszeniem
    wszelkich związków wyznaniowych za niezamierzone spłycenie ich misji).