    From: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Sekty w Polsce.
    Date: Sun, 18 Apr 2004 17:30:04 +0200
    Sender: r...@p...onet.pl@pc164.nowysacz.cvx.ppp.tpnet.pl

    Użytkownik "Pussy" <i...@w...pl> napisał w wiadomości
    news:c5tmts$e5j$1@atlantis.news.tpi.pl...
    > owszem, chodziło mi o to, iż w Polsce wogóle jest zabroniona działalność
    > sekt!! A jeżeli już istnieje takowa pod przykrywką "związku
    wyznaniowego"
    > zarejestrowanego, to zabronione jest nakłanianie do wstąpienia pod
    > przymusem, gwałtem lub podstępem.

    Wskaż przepis zabraniający działalności sekt - rozumianych w sposób przeze
    mnie zdefiniowany. Jestem zresztą w stanie wymienić cały szereg związków
    spełniających kryteria sekty (za podstawę przyjmując definicję zacytowaną
    przeze mnie, bo z prawną się nie spotkałem), które legalnie działają na
    terytorium RP. Niektóre niekoniecznie muszą być zarejestrowane. Jak z
    kolegami uznamy, że na moim podwórku rośnie święte drzewo i zaczniemy
    wieczorami mu składać hołd, to niekoniecznie musimy się zarejestrować.
    Dokąd owym hołdem nie będziemy zakłócać spokoju publicznego, nie będziemy
    tam w ofierze składa kota sąsiada ani przymuszać przykładając broń do
    skroni bogobojnej sąsiadki, by ta się kłaniała przechodząc koło drzewka,
    to jest to nasza i tylko nasza sprawa. Rejestracja jako związku
    wyznaniowego po prostu przyniesie jakąś tam regulację naszych praw i
    obowiązków. Jest spełnieniem jakiegoś tam obowiązku administracyjnego i z
    działalnością sekty ma związek dość luźny.

    Natomiast niewiele sekt "nakłania do wstąpienia pod przymusem lub
    gwałtem". Nie przysięgnę, czy gdzieś nie było takich odosobnionych
    przypadków, ale z reguły to nie tyle sprawa założeń programowych sekty, co
    po prostu zwichrowanie niektórych jej członków. Kościół Katolicki zresztą
    też w przeszłości podobne sposoby stosował, o innych wielkich kościołach
    nie wspominając. A i dziś by się kilka przykładów takiej działalności
    znalazło. Tak więc nie czyńmy z tego tragedii w skali makro i nie piszmy o
    zagrożeniu naszego bezpieczeństwa przez sekty. Tak naprawdę, to jeśli ktoś
    nie będzie miał takich czy innych skłonności w tym kierunku, to po prostu
    do takiej sekty nie trafi. Nie ma na to silnych, bo oni nie wybierają
    przypadkowych przechodniów. Jeśli gdzieś ktoś kogoś do czegoś przymusza,
    to należy to traktować jako zdarzenie kryminalne, winnego ukarać
    przykładnie i o sprawie zapomnieć.

    Co do "podstępu", to jest to dość śliska sprawa, bo niestety wszelkie
    związki wyznaniowe opierają się na wierze w istnienie lub nie czegoś, a ta
    jak sama nazwa wskazuje dowieść się metodami naukowymi nie da. Tak więc
    bardzo szybko można by dojść do wniosku, że to wszystko jest jedno wielkie
    oszustwo, łącznie z wiodącymi kościołami, bowiem tak naprawdę, to żaden z
    nich nie jest w stanie dowieść, że ma rację. Dotyczy to oczywiście również
    sekt, jako bądź co bądź takich małych kościołów. Przecież one dziedziczą
    również w dużej mierze poglądy kościołów, z których się wyodrębniły.

    Moim zdaniem dokąd sekta jako organizacja nie dopuszcza się przestępstw,
    nie nakłania do popełnienia przestępstw jak również nie stosuje jako
    organizacja przymusu wobec osób postronnych mającego na celu wymuszenie
    wstąpienia do sekty, to nie należy się tym przejmować. Wszelkie alarmujące
    artykuły, tudzież audycje w różnych mediach - najczęściej nastawionych
    prokatolicko - moim zdaniem demonizują problem. Próbują ludzi strachem
    odsunąć od sekt, podczas gdy wiele z nich to po prostu zbiór ludzi o
    podobnych poglądach, którzy mają swój pogląd na niektóre aspekty wiary -
    niekoniecznie zbieżny z Kościołem Katolickim, co nie znaczy że błędny i w
    głównych dogmatach rozbieżny. Kościół Katolicki próbuje moim zdaniem w ten
    sposób zapobiec odchodzeniu wiernych od tego kościoła, bowiem jakby
    rzetelnie policzyć, to by się mogło okazać, że nie jest on tak bardzo
    dominujący. Ponieważ to grupa prawna, a nie religijna, to nie będę
    rozwijał dalej tego wątku, choć tak szczerze mówiąc, to uważam, że i
    obecnie Kościół Katolicki tak całkiem nie jest w tym wypadku pozbawiony
    nieprawidłowości. Ale to by za bardzo odwiodło nas od tematyki grupy.