    From: "treneros" <t...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Ścinka drzewa
    Date: Sun, 11 Jul 2004 12:48:26 +0200

    Użytkownik "Alek" napisał w wiadomości:

    > Witam,
    > jakie jest obowiązujące prawo dotyczące ścinki drzewa?
    > W jakiej ustawie/rozporządzeniu tego szukać?
    > Jeśli to ma znaczenie, to drzewa znajdują się na mojej działce
    > (jeszcze nie ogrodzonej).

    Witam

    To ze drzewa znajduja sie na nieogrodzonej dzialce nie ma tu znaczenia.
    Wazne jest jakie to drzewa i jak dlugo te drzewa tam rosna.

    Sprawe te reguluje Ustawa z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody
    (Dz.U.2004.92.880).
    Ciebie najbardziej interesuje art. 83 tej ustawy, a najbardzie ustep 6,
    ktory mowi kiedy zezwolenia nie trzeba.

    [...]

    Art. 83. 1. Usunięcie drzew lub krzewów z terenu nieruchomości może
    nastąpić, z zastrzeżeniem ust. 2, po uzyskaniu zezwolenia wydanego przez
    wójta, burmistrza albo prezydenta miasta na wniosek posiadacza
    nieruchomości. Jeżeli posiadacz nieruchomości nie jest właścicielem - do
    wniosku dołącza się zgodę jej właściciela.

    2. Zezwolenie na usunięcie drzew lub krzewów z terenu nieruchomości
    wpisanej do rejestru zabytków wydaje wojewódzki konserwator zabytków.

    3. Wydanie zezwolenia, o którym mowa w ust. 1 i 2, może być uzależnione od
    przesadzenia drzew lub krzewów w miejsce wskazane przez wydającego
    zezwolenie albo zastąpienia ich innymi drzewami lub krzewami, w liczbie
    nie mniejszej niż liczba usuwanych drzew lub krzewów.

    4. Wniosek o wydanie zezwolenia powinien zawierać:

    1) imię, nazwisko i adres albo nazwę i siedzibę posiadacza i właściciela
    nieruchomości;
    2) tytuł prawny władania nieruchomością;
    3) nazwę gatunku drzewa lub krzewu;
    4) obwód pnia drzewa mierzonego na wysokości 130 cm;
    5) przeznaczenia terenu, na którym rośnie drzewo lub krzew;
    6) przyczynę i termin zamierzonego usunięcia drzewa lub krzewu;
    7) wielkość powierzchni, z której zostaną usunięte krzewy.

    5. Wydanie zezwolenia na usunięcie drzew lub krzewów na obszarach objętych
    ochroną krajobrazową w granicach parku narodowego albo rezerwatu przyrody
    wymaga uzyskania zgody odpowiednio dyrektora parku narodowego albo organu
    uznającego obszar za rezerwat przyrody.

    6. Przepisów ust. 1 i 2 nie stosuje się do drzew lub krzewów:

    1) w lasach;
    2) owocowych, z wyłączeniem rosnących na terenie nieruchomości wpisanej do
    rejestru zabytków oraz w granicach parku narodowego lub rezerwatu
    przyrody - na obszarach nieobjętych ochroną krajobrazową;
    3) na plantacjach drzew i krzewów;
    4) których wiek nie przekracza 5 lat;
    5) usuwanych w związku z funkcjonowaniem ogrodów botanicznych lub
    zoologicznych;
    6) niszczących nawierzchnię i infrastrukturę drogową, ograniczających
    widoczność na łukach i skrzyżowaniach, z wyłączeniem rosnących na terenie
    nieruchomości wpisanej do rejestru zabytków;
    7) usuwanych na podstawie decyzji właściwego organu z wałów
    przeciwpowodziowych i terenów w odległości mniejszej niż 3 m od stopy
    wału;
    8) które utrudniają widoczność sygnalizatorów i pociągów, a także
    utrudniają eksploatację urządzeń kolejowych albo powodują tworzenie na
    torowiskach zasp śnieżnych, usuwanych na podstawie decyzji właściwego
    organu;
    9) stanowiących przeszkody lotnicze, usuwanych na podstawie decyzji
    właściwego organu.
    [...]

    --
    Z powazaniem