    From: d...@o...pl
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Sąd Pracy - jak wnieść wniosek?
    Date: 23 May 2003 23:26:42 +0200

    > Cześć,
    > Być może to banalne pytanie ale nigdy nie miałem styczności z sądami
    > wogóle.
    > Interesuje mnie poza tym parę innych rzeczy:
    >
    > 1. Czy Sądy Pracy są wydzielone, czy też po prostu przy każdym Sądzie
    > Rejonowym istnieje jakaś jednostka, która się tym zajmuje?
    > Przypuszczam, że to pierwsze ale chcę mieć pewność. Może ktoś wie
    > gdzie mieści się Sąd Pracy we Wrocławiu?

    Nie w każdym Sądzie Rejonowym jest utworzony Sąd Pracy.
    We Wrocławiu są trzy Sądy Rejonowe, każdy ma Wydział Pracy.
    Właściwość miejscową ustalisz w oparciu o miejsce zatrudnienia.

    > 2. Jak wygląda złożenie wniosku, czy trzeba za to płacić (jakieś
    > opłaty skarbowe itp.)? Jak długo trzeba czekać aby sprawa trafiła na
    > wokandę?

    Dalej piszesz, że sprawa dotyczy zapłaty zaległego wynagrodzenia, więc nie
    składasz wniosku, lecz pozew.
    Pracownik jest zwolniony ustawowo od kosztów sądowych (nic nie płacisz).
    Nie wiem ile czeka się na rozprawę we Wrocławiu.

    > 3. Jak wygląda sprawa sądowa? Przypuszczam, że jest to postępowanie
    > czysto administracyjne, bez świadków; czy jest konieczne pojawienie
    > się pozwanego pracodawcy na rozprawie? Pytam bo wiem jak wyglądają
    > rozprawy w Polsce, wystarczy mieć znajomego lekarza i proces ciągnie
    > się latami...

    Wszystko zależy od okoliczności i realiów sprawy. Nie jest to
    jednak "postępowanie czysto administracyjne" lecz procesowe. Sąd z reguły
    orzeka na posiedzeniu jawnym (rozprawie).

    > Jeśli ktoś ma w tym temacie jakies doświadczenia, bardzo prosze o
    > informacje.

    Proszę uprzejmie ;-)

    Pozdrawiam,
    Darek