    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo,pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: SKUP Butelek - "a ma pan paragon ?" i co odpowiedziec ?
    Date: Sat, 5 Apr 2003 11:20:58 +0200

    On Sat, 5 Apr 2003, Robert Tomasik wrote:
    [...]
    >+ Ale mnie chodziło właśnie o to, by go nie naliczać, żeby nie trzeba było
    >+ później zwracać. Butelki nie sprzedawać, tylko wypożyczać za kaucją.

    Nie ma tak dobrze :)
    Nie zaprzeczam że można by tak się przymierzyć - ale tak nie jest
    i sądzę że władze nie będą chętne do twojego pomysłu.
    Właśnie dlatego, że narusza koncepcję VAT: "ściągnąć a później
    niech się martwią czy odzyskają" :] Patrz niżej:
    [...]
    >+ Nie zrozumiałeś mnie. Kupuję w hurtowni 200 butelek wody mineralnej -
    >+ oczywiście w butelkach zwrotnych. Hurtownia "wypożycza" mi butelki i
    >+ przyjmuje ode mnie kaucję za nie. Następnie sprzedaje je w sklepie i
    >+ "wypożyczam" butelki klientom znów za kaucją. Klienci oddają mi tylko 150
    >+ butelek, więc nie mam pozostałych 50 butelek, ale mam za nie kaucję.

    No i leży koncepcja VAT. Nie ma dowodu sprzedaży na owe butelki:
    VAT musi być przypisany do *konkretnej* transakcji, a nie "brakujących
    50 butelek".
    Zauważ gdzie jest problem: czy klient ma zapłacić za butelkę kwotę
    kaucji netto (czyli wartość butelki netto) czy brutto (czyli z VAT) ?
    Jeśli pobierzesz netto - to w momencie uznania że miała miejce sprzedaż
    jesteś w plecy o VAT (jak ściągniesz VAT od nieznanego klienta ?)
    Jeśli pobierzesz brutto - czyli z VAT - to by definition ten VAT
    *musisz odprowadzić* - nie ma litości, nie wolno robić sobie
    pożyczki z VAT należnego państwu !
    Nie ma możliwości żeby legalnie pobrać VAT i go nie odprowadzić
    - przecież na tym polegają wszystkie (no, przesadziłem że "wszystkie" :))
    przekręty z VATem i nikt nie pozwoli sobie żeby taki proceder
    zalegalizować :)

    Do tego nijak nie da się rozwiązać problemu że klient kupuje
    towar (z butelką na kaucję) w p. A a zwraca butelkę w p. B.
    Ani z p. widzenia sklepów (które mogą mieć różne wartości
    kaucji), ani z p. widzenia VAT (operacja sprzedaży butelki
    przez A klientowi "fizycznemu" powoduje "utopienie" VAT
    - z mocy prawa B nie może odliczyć tego VATu. Może go odliczyć
    jedynie przez przyjęcie zwrotu towaru który *sam* sprzedał !)
    Czytając powyższe inaczej: nie dość że niedopuszczalnym jest
    odliczanie VAT od niezidentyfikowanej transakcji, to nijak
    nie da się uratować sklepu który ma ten pech (lokalizacja ?)
    że klienci więcej butelek mu przynoszą niż kupują :[

    >+ Więc
    >+ idę do hurtowni i mówię, że chciałbym kupić te 50 butelek. Oni wystawiają
    >+ fakturę, a ja płacę z VAT-em. Hurtownia postępuje analogicznie jak sklep,
    >+ tylko, że im pewnie więcej butelek brakuje. Domino kończy się w rozlewni,
    >+ która już od nikogo nie pożyczała tych butelek. Po prostu brakujące butelki
    >+ dokupią u producenta. I co?

    1. Zakładasz że kaucja będzie wszędzie ta sama. Już pisałem - musiłby
    powstać mechanizm wymuszający stałą wartość kaucji za butelki
    po Coli, takim napoju, siakim napoju, mleku, smietanie,...
    2. Nie dopuszczasz myśli że jakiś sklep może mieć (regularnie)
    więcej zwrotów niż sprzedaży (opakowań).

    W dzisiejszym stanie prawnym w .pl widzę problem :]
    Owszem, to się może tu i ówdzie dać rozwiązać.
    W USA np. nie ma VATu, co rozwiązuje jeden z podproblemów... ;)

    U nas pozostaje zasada: "jest paragon - jest zwrot kaucji" !

    pzdr, Gotfryd