    From: "Johnson" <j...@a...pl.nospam>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Rozwiazanie umowy ze skutkiem natychmiastowym
    Date: Fri, 24 Dec 2004 08:54:05 +0100
    Sender: j...@a...pl@80.48.60.10

    użytkownik Wirtualna napisał(a) w wiadomości

    > Oczywiście że nie ma znaczenia, gdy korzystamy z bezwzględnie obowiązującego
    > przepisu prawa - prawo stanowi, że w sytuacji gdy jedna ze stron nie
    > spełnia, druga może wyznaczyć jej termin do spełnienia zaległego świadczenia
    > pod rygorem odstąpienia od umowy, a po bezskutecznym upływie tego terminu od
    > umowy odstąpić - uregulowanie umowne w kwestii rozwiązania umowy jest bez
    > znaczenia, gdyż procedurę taką prawo.
    >
    > Strony związane są tym postanowieniem stosownie do treści 56kc - czynność
    > prawna wywołuje skutki wyrażone w ustawie
    >
    > ustawa stanowi jak stanowi w art.491 i 492 kc

    Wbrew temu co zapewne myślisz w umowie można dużo uregulować, choćby
    doprecyzować znaczenie art. 491 kc. Patrz wyrok SN z 27 marca 2000 roku, III CKN
    656/98 cytuję: "Zawarcie w treści umowy klauzuli, zgodnie z którą sankcję za
    niespełnienie świadczenia w terminie dwóch tygodni od pisemnego wezwania przez
    wierzyciela stanowi możliwość odstąpienia od umowy ze skutkiem natychmiastowym,
    musi być rozumiane w ten sposób,
    że wierzyciel może wystosować żądanie zapłaty dopiero po nadejściu terminu
    określonego umową" - czyli można w UMOWIE określić procedurę i dodatkowe warunki
    odstąpienia umowy.
    Po ponownym przeczytaniu kazusu powiem jeszcze że odstąpienie od umowy na
    podstawie art. 491 kc wydaje się mocno wątpliwe, gdyż operator nie wywiązuje się
    tylko z części umowy (jedne numer).
    A w ogóle to zastanawiam się poważnie czy umowa o świadczenie usług
    telekomunikacyjnych nie jest wyłącznie uregulowana w prawie telekomunikacyjnym i
    dlatego też nie stosuje się kodeksu cywilnego w ogóle.
    I wiem czy różni się odstąpienie od umowy od wypowiedzenia.

    --
    JOHNSON :)