  • Data: 2004-05-19 14:10:22
    Temat: Re: Rozwiązanie umowy z PLUSem - ciekawe
    Od: kam <X#k...@w...pl.#X> szukaj wiadomości tego autora

    Gotfryd Smolik news wrote:
    > "Publiczne ogłoszenie" najwyraźniej nie jest niedozwolonym postanowieniem
    > umownym, jako że wcale nie tak dawno widziałem taką formę stosowaną
    > przez banki ("zwykłe", nie internetowe - zmiany wywieszane w oddziale
    > i już).

    Nie jest niedozwolonym postanowieniem, bo ktoś go stosuje? Ciekawa
    argumentacja :)

    A coś zblizonego - z wyroku Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów
    przeciwko PKO BP SA (XVII Amc 41/01):
    "W związku z tym, w świetle treści art. 384 § 2 zd. pierwsze, wzorce
    umowne umów o świadczenie usług bankowych wiążą klienta banku, jeżeli
    mógł zapoznać się z treścią wzorca. Jednakże rozwiązanie to nie ma
    zastosowania w sytuacji określonej w art. 384 § 2 zd. drugie, to jest do
    umów z udziałem konsumentów, którym wobec tego wzorzec ten powinien być
    doręczony przy zawarciu umowy. Nie budzi bowiem wątpliwości, że umów
    rachunku bankowego nie zalicza się do umów powszechnie zawieranych w
    drobnych, bieżących sprawach życia codziennego. Mając to na uwadze Sąd
    przyjął, że Bank miał obowiązek wynikający z treści art. 384 Kc,
    doręczyć wszystkie postanowienia wzorca umowy przy jej zawieraniu.
    Obowiązku tego nie dopełnił, skoro w odniesieniu do części klauzul
    umownych jedynie powołał się na treść swojej Taryfy zawierającej, jak
    wykazano, postanowienia wzorca umownego. Taryfy tej nie doręczał drugiej
    stronie umowy. Takie postępowanie w obrocie z konsumentami uznać należy
    za pozbawione podstawy prawnej. Taki sam tryb postępowania obowiązuje z
    mocy art. 384[1] Kc przy wprowadzaniu do obrotu konsumenckiego wzorca
    umowy już w trakcie trwania stosunku umownego o charakterze ciągłym, a
    za taki należy uznać umowę rachunku bankowego. Niedochowanie tego trybu
    powoduje skutek wyżej opisany."

    > 384[1] wręcz stwierdza że taka zmiana jest "prawidłowa" !

    patrz wyżej

    KG