    From: Roman Rumpel <r...@s...gazeta.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Rak toczący wymiar sprawiedliwości - co o tym sądzicie?
    Date: Fri, 22 Oct 2010 10:58:11 +0200

    W dniu 2010-10-22 09:08, szerszen pisze:

    > Użytkownik "Roman Rumpel" <r...@s...gazeta.pl> napisał w
    > wiadomości grup dyskusyjnych:i9rckb$qno$...@n...onet.pl...

    > i slusznie

    > zakazac,

    To jest jedna z kar dyscyplinarnych w więzieniu. Takie oddziaływanie się
    przydaje. Czemu niby mielibyśmy zakazać w ogóle wszystkim?

    uzaleznic od pracy itd

    Pisałem Ci - pracy, co do zasady nie ma.

    > a co za problem, urzadzic przy wiezieniu sortownie smieci, czy tez
    > zaklady uslugowe typu warsztat samochodowy, szewc, piekarnie, cokolwiek
    > co nie bedzie sie wiazalo z opuszczeniem przez nich murow,

    Zapewniam Cię - duży problem. Znam dość dobrze pewnego przedsiębiorcę,
    który w wyniku długoletniej współpracy (najpierw czysto humanitarnej)
    wybudował fabrykę przy ZK, ale jemu się chciało pokonać wszystkie
    problemy, większość pracodawców nie wytrzyma mitręgi. W sumie jest jakby
    lekkie bezrobocie, taniej i prościej jest znaleźć nisko kwalifikowanych
    pracowników z wolności, niż tworzyć i płacić za systemy zabezpieczeń,
    żeby np. więźniowie narzędzi nie wynosili.

    wiekszosc
    > wiezniow ma jakis fach w reku,

    No i? Poszukaj gdzieś danych ogólnokrajowych o zapotrzebowaniu na
    niskokwalifikowanych fizycznych. Potem pomyśl, jak im zorganizowac
    pracę, jak ich jest dajmy na to w ZK 3 tysiace.

    niektorzy maja telenty artystyczne, mozna
    > urzadzic wystawy i sprzedaz tego co stworza itd,

    Chyba żartujesz? Pogadaj z plastykami jakie kokosy z łatwością zbijają
    na wystawach swoich prac, ile miesięcznie przeciętny plastyk zarobi na
    rzeźbie?
    A co do zasady - jak najbardzie urzadza sie takie wystawy i sprzedaje te
    prace. PO 10, czasem 15 złotych. A większość więźniów ma komornika na
    głowie, bo przecież maja najczęściej obowiązek naprawienia szkody, maja
    alimenty itp, itd.

    mozna wiele, pod
    > warunkiem ze sie chce i mysli

    Dobrze jeszcze oprócz chęci i pomysłów mieć wiedzę (no offence) bo
    samymi dobrymi chęciami to wiadomo, co jest wybrukowane. System
    penitencjarny jest nieco bardzie skomplikowany, niż wydaje się komuś, za
    kim nigdy tych kliku kolejnych krat i drzwi nie zatrzaśnięto.

    Co nie znaczy, ze nic nie można zmienić, ale nie jest to takie proste.

    Zajmuję sie trochę tymi sprawami, wiec Ci jeszce dorzucę, że mamy
    najnizsze normy powierzchni na więźnia w Europie, a i to większość
    osadzonych przez większość czasu w ostatnich latach nie miała
    zapewnionego tego minimum. Wyobraź sobie 6 facetów odsiadujących kilka
    lat w celi 11,80 m2. W tej celi jest 6 łózek, stolik, sześć taboretów,
    kibel za przepierzeniem nie sięgajacym sufitu, dobrze jeśli zasłonięty
    czymś innym niż szmatą. To nie są luksusy, o jakich wypisują bzdury
    pismacy.

    --
    Jak kogoś pozywasz, to oskarżony nie składa odpowiedzi na wniosek,
    tylko przedstawia apelację. Apelacja musi być wniesiona przez