    From: A...@k...net.pl (Artur Golański)
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Pytanko dla znawcow kodeksu drogowego
    Date: Sun, 06 Oct 2002 12:44:06 GMT
    Sender: a...@p...onet.pl@pb143.olsztyn.cvx.ppp.tpnet.pl

    Jacek <g...@p...onet.pl> napisał:

    >ktore ?
    Sam ponizej przytaczasz tekst ws znakow drogowych,
    wystarczy rozumiec to co sie cytuje.
    Zawracania na skrzyzowaniu zabrania znak B-23.
    Natomiast znaki F-10, F-11, P-8b warunkowo ZEZWALAJA na zawracanie i
    to ze skrajnego (nie innego !) pasa ruchu. Tym warunkiem jest brak
    dzialajacego S-3 i oczywiscie brak B-23, ktory jako jedyny ZABRANIA.
    Znajdz zapis prawa: 'sygn. S-3 zabrania lub wyraza soba zakaz
    zawracania'. Sa to wyrazenia nie tylko prawne; trzeba je umiec
    rozrozniac, a dla prawnikow maja zasadnicze znaczenie.

    >gdyz gdy wlaczony ma wyzszy priorytet niz znaki drogowe.
    Tak, ale tylko i wylacznie w stosunku do znaków regulujacymi
    pierwszeństwo przejazdu (Art. 5. 3 PoRD).

    >Widze ze kolejna osoba nie odrobila pracy domowej .
    Czyzby ? A moze kolejna osoba podejmuje sie wykladni prawa, bez
    minimalnego wyksztalcenia w tym kierunku :-P

    >Niewatpliwie sygnalizator S-3 pelni funkcje znaku nakazu, jazdy we
    >wskazanym kierunku.
    Niewatpliwie to... nie skoncze, co.
    Kazdy, kto zdal egzamin na prawo jazdy, a nie je kupil na rynku wie,
    iz ogolnie sygnal zielony oznacza ZEZWOLENIE na wjazd, czerwony ZAKAZ.
    Nigdy sygnalizator nie wyraza NAKAZU (od tego sa wlasciwe znaki
    drogowe).

    >Tutaj mowilem o kierunku w lewo.
    Pisales ;-/

    >Czyli nakazuje opuszczenie skrzyzowania po skrecie w lewo.
    Niczego nie nakazuje !

    >Gdyby dopuszczal zawracanie to bylby zastapiony sygnalizatorem S-2,
    >ktory nie jest sygnalizatorem kierunkowym+ zielona strzalka.
    W rozp. ws znakow i sygnalow § 96. 1. ... sygnalizator S-2....
    ... oznacza, że dozwolone jest skręcanie w kierunku wskazanym strzałką
    w najbliższą jezdnię na skrzyżowaniu - a ktora jak sam pisales jest
    jednokierunkowa i wjazd od tej strony jest zabroniony. Zastosowanie
    wiec S-2 jest niemozliwe ! Poza tym strzalka pod nim wyraza jedynie
    warunkowe dopuszczenie zawracania. A jesli na skrzyzowaniu mozna
    zawracac bezwarunkowo i bezkolizyjnie ? Wtedy stosuje sie wlasnie S-3
    ze strzalka w ksztalcie P-8c.

    Powtorze to co napisalem na pl.misc.samochody
    "Gdzie jest zabronione, by S-3 wyswietlal strzalke do zawracania, taka
    z wzoru P-8c ? Zawracanie to tez jest mozliwy kierunek jazdy."
    Wlasnie do tego sluzy sygnalizator kierunkowy, taka jest jego nazwa
    (kierunkowy). W opisanej sytuacji (zakaz wjazdu w jezdnie w lewo -
    jednokierunkowa), jedynym mozliwym rozwiazanie jest S-3 ze strzalka do
    zawracania oraz wydzielony pas do zawracania oznaczony znakiem P-8c.
    Nie probuj wiec poprawiac fachowcow w dziedzinie org. ruchu drogowego
    w oparciu o wlasne teorie, ktore nie maja pokrycia w obowiazujacym
    prawie.
    Uwazam, ze na swoje pytanie otrzymales odpowiedz i wyjasnienie.
    Dalsza niemerytoryczna dyskusja mnie nie interesuje.

    Artur Golański