    Newsgroups: pl.misc.samochody,pl.soc.prawo
    Date: Tue, 13 Aug 2013 10:08:44 +0200
    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Subject: Re: Punkt kontroli drogowej na terenie prywatnym

    On Mon, 12 Aug 2013, Andrzej Lawa wrote:

    > Podasz podstawę prawną?

    Gwoli ścisłości, to nie (aż) takie proste.
    Jakby to były osoby prywatne, to oczywiscie na ograniczenie ICH
    wolności musiałaby istnieć podstawa prawna.
    Ale działanie policji IMVHO stanowi "czynność administracyjną",
    więc co do zasady, o ile przepis szczególny nie stanowi inaczej
    (np. jak ścigają przestępcę to jakiś przepis pewnie się znajdzie)
    urzędnik jest zobowiązany do działania "w granicach prawa".

    I teraz pytanie jest odwrotne - jak brzmi przepis *ustawowy*,
    który uprawnia do stawiania radaru to tu to tam :)
    Bo oczywiście brzmieniem ustawy obywatel jest związany,
    jeśli więc brzmiałby "można ustawić gdziekolwiek" to co
    najwyżej można by iść do TK o przekroczenie "uzasadnionej
    potrzeby" przez tę ustawę.

    > Postaw ogrodzenie i bramę.

    Skądinąd tak, bo to rozwiąże problem jednoznacznie.

    Druga strona medalu jest taka, że grodzenie każdego spłachetka
    gruntu NIE JEST dobrym pomysłem, i ewidentną wadą polskiego
    prawa jest brak przepisów regulujących prawa i obowiązki
    stron zamieszanych w teren udostępniony publicznie.

    pzdr, Gotfryd