    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Date: Tue, 26 Mar 2013 20:41:49 +0100
    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Subject: Re: Publikacja marnego zdjęcia a prawa autorskie

    On Tue, 26 Mar 2013, Karakan wrote:

    > Mam krótkie pytanie: otrzymałem drogą mailową zdjęcie przedmiotu który jest
    wykonywany dla mnie, na zamówienie.

    Dobrz.
    Teraz odrywamy się od "wiedzy o celu", i celem podgrzania
    dyskusji :) w sprawie formalnej:

    > Zdjęcie nie ma żadnych cech artystycznych, ot zwykła fotka.

    No i tu jest problem - ustawa PA nie daje nikomu podstaw do określania
    "braku cech artystycznych", a biorąc pod uwagę twory różne które
    artyści i "artyści" już wystawiali trudno aby było inaczej.
    Ustawa wymaga "przejawu", "indywidualnego" i aby był "utrwalony".
    Nie ma mowy o "artyźmie".
    IMVHO, tezę o "nieautorskości" można by (poza przypadkami wymie-
    nionymi w ustawie, np. aktów prawnych itp) podnosić wyłącznie do
    zdjęć, co do których intencją był *brak* wszelkich cech twórczych,
    czyli wyłącznie do "kopii", i to przedmiotów płaskich (bo odwzorowanie
    przedmiotu trójwymiarowego zawsze jakiś element "twórczy" wnosi,
    nawet jeśli jest on "tfurczy" tylko).

    Niewątpliwie fotokopia obrazu może być wymagającym wysokich kwalifikacji
    tudzież pracochłonnym dziełem rzemieślniczym, ale jej celem jest
    *brak* zmian w odwzorowaniu.
    Każde dwie "porządne kopie" mają być identyczne, nie do odróżnienia,
    brak "indywidualizmu" (wymienionego w ustawie), no chyba ze to
    jest fuszerka a nie kopia ;)
    W przypadku "Twojej" fotki tego powiedzieć nie można, zgadza się?
    Osobna sprawa, to pytanie, jaka jest jej wartość :), ale to akurat
    sprawa uboczna (skoro jest ryzyko "odwetowego" postępowania karnego).

    > podając autora (o ile muszę)?

    Tu jest osobny kwiatek - ustawa PA prawo do "zarządzenia" czy utwór ma
    być pokazywany pod nazwiskiem, pseudonimem lub przeciwnie - anonimowo,
    pozostawia również w gestii autora.
    Wystawisz bez nazwiska - źle.
    Wystawisz z nazwiskiem - jeszcze gorzej (bo nie dość że z PA to
    jeszcze "danych osobowych" będzie się czepiał, chyba że to jest DG)

    > Nie chcę kierować pytania o pozwolenie do tej osoby bo obecnie nie jestem
    zadowolony ze współpracy

    Jasne.

    I teraz gdybając:
    - prawdopodobieństwo konsekwencji wygląda na małe lub bardzo małe
    - do tego znajdziesz (choćby w archiwach tej grupy) przykłady, jak
    to prokuratorzy usiłują "uwalić" śledztwa przeciwko naruszenia PA
    - ale te przykłady mają wspólną cechę: chodzi o zapłatę za umowę
    z PA, a prokurator ma uzasadnione obawy, że jak wezwie sprawcę
    naruszenia, to on migiem zapłaci, a zgłaszający wycofa oskarżenie,
    zaś istnieją obawy że prokuratorowi nie płacą od praworządności,
    lecz od skuteczności (więc nic mu po "odstąpieniu od przestępstwa")
    - i to ostatnie jest jak rozumiem powodem uzasadnionych obaw, bo
    wkurzony "artysta" może przysiąc, że byleby naruszacza wsadzić
    (Ciebie znaczy), to on oskarżenia nie wycofa :>
    Nie da się ukryć...

    pzdr, Gotfryd