    From: "Piotr \"Gerard\" Machej" <g...@g...com>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Przyglądanie si
    Date: Sat, 21 Oct 2006 12:09:16 +0200

    Hikikomori San napisał(a):

    > Ostatnio bylo, ze idac obok roweru po pijaku tez sie rower prowadzi...

    Wyciąłeś fragment, w którym witek zaznaczył, że prowadzący
    rower jest pieszym. Istotnie, w Ustawie Prawo o ruchu
    drogowym mamy:
    Art. 2. Użyte w ustawie określenia oznaczają:
    17) uczestnik ruchu - pieszego, kierującego, a także inne
    osoby przebywające w pojeździe lub na pojeździe znajdującym się
    na drodze;
    18) pieszy - osobę znajdującą się poza pojazdem na drodze i
    niewykonującą na niej robót lub czynności przewidzianych
    odrębnymi przepisami; za pieszego uważa się również osobę
    prowadzącą, ciągnącą lub pchającą rower, motorower, motocykl,
    wózek dziecięcy, podręczny lub inwalidzki, osobę poruszającą się
    w wózku inwalidzkim, a także osobę w wieku do 10 lat kierującą
    rowerem pod opieką osoby dorosłej;
    20) kierujący - osobę, która kieruje pojazdem lub zespołem pojazdów,
    a także osobę, która prowadzi kolumnę pieszych, jedzie wierzchem
    albo pędzi zwierzęta pojedynczo lub w stadzie;

    Jak więc widać, jest rozróżnienie na pieszego i kierującego,
    a w dodatku wskazanie, w jakich przypadkach osoba z rowerem
    jest uznawana za pieszego. Zwróć też uwagę na rozróżnienie
    słów "prowadząca", "ciągnąca" lub "pchająca" w odróżnieniu
    od "kierująca" rowerem.
    Zaś odnośnie "prowadzenia po pijaku" mamy przepis:
    Art. 45. ust. 1. Zabrania się:
    1) kierowania pojazdem, prowadzenia kolumny pieszych, jazdy wierzchem
    lub pędzenia zwierząt osobie w stanie nietrzeźwości, w stanie po
    użyciu alkoholu lub środka działającego podobnie do alkoholu;

    Trudno więc prowadzenie roweru idąc obok uznać za kierowanie pojazdem,
    bo wówczas taki prowadzący byłby kierującym. A to jest sprzeczne
    z powyższymi przepisami. Prowadziłoby też do absurdu, bo prowadzący
    (pchający) rower musiałby się też stosować do takich przepisów:
    Art. 16.:
    ust. 1. Kierującego pojazdem obowiązuje ruch prawostronny.
    ust. 5. Kierujący pojazdem zaprzęgowym, rowerem, motorowerem, wózkiem
    ręcznym oraz osoba prowadząca pojazd napędzany silnikiem są
    obowiązani poruszać się po poboczu, chyba że nie nadaje się ono
    do jazdy lub ruch pojazdu utrudniałby ruch pieszych.
    Art. 26.:
    ust. 3. Kierującemu pojazdem zabrania się:
    3) jazdy wzdłuż po chodniku lub przejściu dla pieszych.

    Tak więc raczej uznawanie, że prowadząc rower jest się kierującym
    jest cokolwiek na wyrost. Ale może ktoś ma inne argumenty i mnie
    przekona.

    Pozdrawiam,
    Gerard