    From: Liwiusz <l...@w...poczta.onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Przetwarzanie danych - kiedy ?
    Date: Tue, 30 Oct 2007 22:19:01 +0100

    Robert Tomasik napisał(a):
    > Użytkownik "Dominik Mirowski" <s...@i...pl> napisał w wiadomości

    > A czy ów dokument jest bazą danych? Ludzie często nadinterpretują ustawę
    > o ochronie danych osobowych. Ustawę stosuje się do przetwarzania danych
    > osobowych: w kartotekach, skorowidzach, księgach, wykazach i w innych
    > zbiorach ewidencyjnych oraz w systemach informatycznych, także w
    > przypadku przetwarzania danych poza zbiorem danych. Zakładam, że książki
    > telefonicznej do przetłumaczenia nie dostałeś. Jeśli owe dane są w
    > jakimś dokumencie nie mający charakteru zbioru danych, to nie ma do nich
> [...]

    Jak sam wspomniałeś, dokument nie musi mieć charakteru zbioru danych,
    skoro ustawę stosuje się również w przypadku przetwarzania "poza zbiorem
    danych" (art. 2 ust. 2 punkt 2 ustawy)

    > Jeśli to jest faktycznie jakiś rejestr (choć nie wiem, po co by go ktoś
    > tłumaczył), to spokojnie można uznać, że jest to zbiór sporządzany
    > doraźnie dla celów technicznych. Wówczas Twoje obowiązku określa
    > Rozdział 5 Ustawy o ochronie danych osobowych. Generalnie obliguje on do
    > ochrony danych przed utratą, co jak rozumiem w Twoim wypadku nie grozi.
    > Dostęp masz tylko i wyłącznie Ty.

    Pod warunkiem, że administrator danych (czyli w praktyce firma, na
    rzecz której się wykonuje zlecenie operacji na danych) upoważniła Cię do
    przetwarzania tych danych, jak również jeśli firma miała w ogóle
    możliwość upoważnienia podmiotu trzeciego.

    > Dla wątpiących polecam lekturę art. 7 ust 1 cytowanej ustawy. Dokument,
    > choćby zawierał dane osobowe, nie jest zbiorem danych o ile nie jest to
    > dokument mający strukturę bazy danych czyli po prostu tabelki.

    Coś niedodładnie czytałeś. art. 7 ust. 1 definiuje co to jest zbiór
    danych. Jednakże nie wynika z tego, (a art. 2.2.2 to neguje wprost), że
    chronione są dane wyłącznie w zbiorach danych.

    Teoretycznie podpisując z kimś umowę, przetwarzamy jego dane osobowe
    w myśl ustawy, choćby tych danych była tylko 1 sztuka. Zazwyczaj w
    umowach stosuje się wtedy zapisy, że strony wyrażają zgodę na
    przetwarzanie swoich danych osobowych - jest to oczywiście zbędne. Zgoda
    nie jest konieczna, jeśli na przetwarzanie danych zezwala inny przepis
    (np. kodeks pracy zezwala na przetwarzanie danych pracowników i
    kandydatów na pracowników) lub jeśli przetwarzanie danych jest niezbędne
    do realizacji umowy, której właściciel danych jest stroną (np. umowa z
    operatorem telekomunikacyjnym, elektrownią itp.)

    Podsumowując: zupełnie się nie zgadzam z tym co napisałeś. Wykonujący
    zlecenie autor wątku powinien zadbać o to, aby mieć upoważnienie do
    przetwarzania danych osobowych pochodzące od administratora bazy,
    ponieważ będzie przetwarzał danych.

    Dane są chronione bez względu na liczbę, w któej występują. Ustawa
    nie ogranicza ochrony do "baz danych zawierających minimum 100 rekordów".

    Do ochrony danych nie jest konieczne ich zestawienie w tabelki,
    rejestry, indeksy itp.

    --
    Pozdrawiam!
    Liwiusz