  • 1. Data: 2009-06-01 18:40:01
    Temat: Przesunięcie terminu urlopu a wykupione wczasy
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>

    Pracodawca uzgadnia z pracownikami plan urlopów.
    Pracownik uwzględniając plan wykupuje wczasy.
    Na jakiś czas przed rozpoczęciem urlopu pracodawca zmienia plan (pozornie
    art. 164 §2, faktycznie powód znacznie bardziej przyziemny, ale to w tej
    chwili nieistotne).
    Pracownik poza kosztami niewymiernymi ponosi także całkiem konkretne i
    policzalne koszty rezygnacji z usługi turystycznej.
    Przeczytałem, że istnieją wyroki sądowe w sprawach założonych pracodawcom
    przez postawionych w takiej sytuacji pracowników, w tym także wyrok SN. Co
    bulwersujące podano, że pracownik taki proces... przegrał!
    Jednak nie udało mi się znaleźć treści wyroku.
    Wie ktoś coś może na ten temat?
    Ew. jakieś komentarze w kwestii prawnej takiej sytuacji chętnie poznam.
    PS. Posłałem też na pl.soc.praca.dyskusje.

    --
    Jotte

  • 2. Data: 2009-06-01 18:59:27
    Od: r...@w...pl

> [...]
    > Ew. jakieś komentarze w kwestii prawnej takiej sytuacji chętnie poznam.
    > PS. Posłałem też na pl.soc.praca.dyskusje.

    Jeśli pracownik posiada fakturę VAT, na której jest termin wczasów, to może
    dochodzić swoich praw.

  • 3. Data: 2009-06-01 19:30:49
    Od: kuba <j...@g...com>

    Jotte pisze:
> [...]
    > pracodawcom przez postawionych w takiej sytuacji pracowników, w tym
    > także wyrok SN. Co bulwersujące podano, że pracownik taki proces...

    Może z ustaleń faktycznych wynikało, że powinien mieć zastosowanie art.
    164 par. 2. Wówczas, mimo że jest szkoda, zachowanie pracodawcy nie jest
    bezprawne, a zatem nie ma podstawowej przesłanki odpowiedzialności.

    Podobnie bezprawne nie jest odwołanie z urlopu (takie na skutek którego
    pracownik ponosi szkodę), ale wtedy mają zastosowanie przepisy
    nakazujące pracodawcy pokryć wynikające z tego koszty (167 par. 2 KP) -
    nie jest to jednak odpowiedzialność odszkodowawcza.

    Tyle w kwestii prawnej, przyznam jednak, że takie orzeczenie kłóci się z
    poczuciem słuszności (przynajmniej moim).

    pozdrawiam
    kuba

  • 4. Data: 2009-06-01 21:50:43
    Od: "zenek" <z...@z...zz>

    Użytkownik "kuba" < napisał w wiadomości

    > Tyle w kwestii prawnej, przyznam jednak, że takie orzeczenie kłóci się z
    > poczuciem słuszności (przynajmniej moim).

    Może pracodawca nie został poinformowany przez pracownika o możliwych
    stratach. Nie wyobrażam sobie sytuacji, w której pracownik wykupuje
    wycieczkę za np 20000 PLN a potem żąda zwrotu w sytuacji odwołania z
    urlopu.

    Pozdrawiam-
    zenek

  • 5. Data: 2009-06-02 08:07:09
    Od: kuba <j...@g...com>

    zenek pisze:

> [...]
    > stratach. Nie wyobrażam sobie sytuacji, w której pracownik wykupuje
    > wycieczkę za np 20000 PLN a potem żąda zwrotu w sytuacji odwołania z

    Jeśli jest to odwołanie Z urlopu, to pracodawca musi wszystko zwrócić i
    tu w ogóle nie ma 2 zdań. Musi też pokryć wszelkie inne koszty, np.
    koszty przelotu z wakacji do pracy.

    pozdrawiam
    kuba

  • 6. Data: 2009-06-02 08:27:43
    Od: Herald <h...@o...eu>

    Dnia Mon, 01 Jun 2009 20:59:27 +0200, r...@w...pl napisał(a):

    > Jeśli pracownik posiada fakturę VAT, na której jest termin wczasów, to może
    > dochodzić swoich praw.

    Dlaczego fakturę VAT?

  • 7. Data: 2009-06-02 09:10:12
    Od: r...@m...com

    Co

    > Dlaczego fakturę VAT?

    Bo paragon jest bezimienny.

  • 8. Data: 2009-06-02 09:16:23
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    r...@m...com wrote:

    > Bo paragon jest bezimienny.

    No i co z tego?

  • 9. Data: 2009-06-02 09:25:11
    Od: Herald <h...@o...eu>

    Dnia Tue, 02 Jun 2009 04:16:23 -0500, witek napisał(a):

    > No i co z tego?

    on nadal nie trybi ;)