  • Data: 2003-12-12 21:28:31
    Temat: Re: Przepisanie domu z rodziców na mnie
    Od: "Marta Wieszczycka" <m...@p...neostrada.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Fri, 12 Dec 2003 11:40:45 +0100, slovek wrote:

    > Witam
    >
    > pewnie to juz było, ale nie wiem gdzie znalezc.
    > Mieszkam z rodzicami w domku jednorodzinnym
    > W jaki sposób załatwia się formalnie przeniesienie praw własności z rodziców
    > na syna ?
    NOTARIUSZ
    Przede wszystkim robi się to u notariusza, ponieważ przeniesienie
    własności nieruchomości (a domek to właśnie nieruchomość)wymaga formy aktu
    notarialnego.

    Notariuszowi płaci się taksę notarialną (czyli rodzaj prowizji, sporej, bo
    to wynosi jakieś 2% wartości nieruchomości o ile dobrze pamiętam).
    Niestety notariusza nie ominiesz, bo bez jego wkładu przeniesienie domku
    na Ciebie będzie NIEWAŻNE.
    Więc ustalasz, ile warty może być domek (dzwonisz do agencji
    nieruchomości, czytasz ogłoszenia o sprzedaży nieruchomości, albo
    znajdujesz rzeczoznawcę, który Ci go wyceni). Potem dzwonisz do
    notariusza i pytasz, ile wyniesie Cię taksa notarialna od domku o takiej
    wartości i jak miałbyś tą wartość udowodnić.
    PODATKI
    Darowizna dla osób w I grupie podatkowej do wartości 110 m2 nie podlega
    opodatkowaniu. Dzieci są właśnie w I grupie.
    Do tego dochodzi opłata od czynności cywilnoprawnych.

    Możesz też skorzystać z kalkulatora, w stylu tego zamieszczonego na
    stronie http://www.nawigator.biz/kalkulator.html
    Pozdrawiam,
    MArta