    From: witek <w...@g...pl.invalid>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Proszę o pomoc w sprawie dotyczącej prawa spadkowego
    Date: Sat, 13 Mar 2010 19:15:53 -0600

    xxx xxx wrote:

    > Stąd teraz pytanie, co może zrobić Pan Iksiński?
    > Od śmierci żony minęły 3 miesiące, mają oni również dzieci. Dodam, iż
    > Pan Iksiński nie jest w stanie spłacić zadłużenia, o którym nie miał
    > żadnej wiedzy. Wiem że można spadek odrzucić (mąż jak i dzieci

    mąż tak, za dzieci zadecyduje sąd. jeśli pół mieszkania jest więcej
    warte niż długi, sąd nie wyrazi zgody na odrzucenie spadku.

    , ale co
    > się wtedy dzieje z majątkiem - np. połową mieszkania?),

    majątek przechodzi na skarb państwa i od niego wierzyciele będą
    dochodzić spłaty długu.

    Poniewaz to jest pół mieszkania, zapewne pójdą do sądu i zarządają od
    Iksińskiego wykupienia ich pół, albo sprzedaży swojego pół im.

    można również
    > przyjąć majątek z tzw inwentarzem, ale nie mam dogłębnej wiedzy na ten
    > temat.

    wowczas robi się spis majątku wchodzącego w spadek i do tej wysokości
    spłaca się długi, a reszcie mówi, ze nie ma już z czego.

    > Co można doradzić Panu Iksińskiemu i jego dzieciom, co dokładnie
    > powinni zrobić ?

    W zasadzie niewielki wybór.
    Przede wszystkim tak:
    na odrzucenie spadku lub przyjęcie z dobrodziejstwem inwentarza ma sie 6
    miesiecy od smierci, wiec trzeba dosyc szybko zdecydowac sie co robic.
    Jak minie 6 miesiecy z automatu spadek jest przyjety wprost czyli spłaca
    się wszystkie długi również ze swojego majątku.

    Metodą (chocby u wróżki) policzyć ile tych długów może być i czy uda się
    je spłacić sprzedając np. działkę nad jeziorem.

    Przyjęcie majątku wprost jest tańsze niż z dobrodziejstwem inwentarza,
    ale ryzykowniejsze jeśli nei wiadomo ile tych długów jeszcze może być.

    Po przyjeciu spadku trzeba długi spłacić. Sprzedać co się da, zaciągnąć
    kredyt itp itd.

    Odrzucenie spadku niewiele daje, bo przechodzi na dzieci i trzeba sie
    bujac z sądem, a roboty tyle samo plus sąd.
    No chyba, że wiadomo, że dług jest taki, że nic go nie spłaci.
    Wówczas i sąd wyrazi zgodę na odrzucenie spadku przez dzieci.

    tylko wówczas zostajesz z mieszkaniem w połowie twoim w połowie
    wierzycieli i jakoś to trzeba będzie rozwiązać bo po co wierzycielom pół
    mieszkania z którego nic nie mają.

    Krótko: oszacowac dlugi jak duzo za duzo, odrzucic i zlozyc wniosek w
    sadzie rodzinnym o odrzucenie przez dzieci.
    tak czy siak bedzie batalia o drugą połowę mieszkania.

    jak dlugi dadzą sie spłacić: przyjąć z drobrodziejstwem inwentarza i nie
    przegapic terminu 6 miesiecy od smierci