    From: marcin <s...@s...friends.id.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Prosze o pomoc
    Date: Tue, 13 Jan 2004 09:48:14 +0100

    Użytkownik bzyku napisał:

    > Pare dni temu
    > babsztyl wpada do sklepu i mowi ,ze ja oszukano i sfalszowano jej
    > podpis.Oczywiscie sie przyznalem do tego a babka mowi,ze ona juz nie chce
    > tego telewizora i nie bedzie placic zadnych rat.
    > Wczoraj dzwoni do mnie i
    > grozi mi ,ze za sfalszowanie jej podpisu grozi mi 5 lat i ze albo dam jej
    > 1200 zl i ona sobie zostawi ten telewizor,albo odda sprawe na policje.Czyli
    > podsumowywujac.
    > Ja place jej 1200 zl i w prezencie ten telewizor a ona mi daje ta podpisana
    > przeze mnie umowe.
> [...]

    Pani trochę za dużo chce. :)

    1. Jeżeli ona nie podpisała umowy z Lukasem, a Ty nie byłeś uprawniony
    do złożenia podpisu w jej imieniu, to umowa nie była zawarta, a Lukas
    może zażądać zwrotu pieniędzy.

    Czyli ona wciąz powinna zapłacić, ewentualnie (jeśli się zgodzisz) -
    oddać telewizor.

    Z tego co piszesz wynika - imho - że Pani zawarła umowę sprzedazy ze
    sklepem , a problemem jest umowa z Lukasem.

    2. Niby ona ma rację co do wysokości kary za fałszesrstwo dokumentów,
    ale nie jestem pewien czy tutaj jest tak oczywiste, że popełniono
    przestępstwo.

    3. Z Twoich słów wynika, że Pani dopuściła się przestępstwa z art. 190
    kk (groźba karalna). Nie wolno w Polsce grozić komuś wszczęcięciem
    postępowania karnego przeciwko niemu, chyba, że chodzi o "ochronę dobra
    naruszonego prawem". Ale z tego co piszesz Pani nie chodzi o chronienie
    czegokolwiek, ale o osiągnięcie korzyści majątkowej.

    4. Myślę, że możesz spokojnie poinformować Panią, że może:
    a) potwierdzić na piśmie, że byłeś uprawniony do złożenia za nią
    podpisu, ewentualnie podpisać samej umowę z Lukasem.
    albo
    b) oddać telewizor (naturalnie jeżeli sklep się zgadza)
    c) zapłacić za niego i go zatrzymasz (jak pisałem wyżej Lukas powinien
    zażądać zwrotu pieniędzy).

    To tak na szybko :)

    pozdrawiam

    marcin