  • From: "Jupraw" <j...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Prosze o interpretacje pilne WKU - WARTO PRZECZYTAĆ
    Date: Thu, 27 Jun 2002 16:40:04 +0200

    No i dzis dostalem z dziekanatu pismo na ktorym jest
    > napisane : imie nazwisko jaka szkola no i potem ze zlozylem dokumenty i
    > zostalem przyjezty na pierwszy rok studiow od pazdziernika 2002 roku. "
    Moje
    > pytanie : czy takie zdanie stwierdza ze jestem juz studentem ? Czy moge
    sie
    > odwolywac od komisji i wogole olac ich nie doslownie bo juz podlegam pod
    > szkole ? Jak nalezy to interpretowac ? Prosze pomozcie
    !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    > Pozdrawiam

    Widzę, że sami fachowcy wypowiadają się na fachowe tematy. GRATULACJE.

    Zgodnie z przepisami ustawy z dnia 21 listopada 1967 r. o powszechnym
    obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej (tekst jednolity - Dz. U. z 2002
    r. Nr 21, poz. 205) odroczenie zasadniczej służby wojskowej udziela się
    poborowemu NA JEGO WNIOSEK ze względu na pobieranie nauki w szkole wyższej,
    JEŻELI JEST ON STUDENTEM.
    Oto fragment ustawy uchwalonej przez parlament (a więc nie przepisy
    wojskowe - tak stanowi polskie prawo):
    Art. 39. 1. Odroczenia zasadniczej służby wojskowej udziela się poborowemu
    na jego wniosek ze względu na:

    4) pobieranie nauki w szkole wyższej, jeżeli jest on studentem - na czas
    pobierania tej nauki, nie dłużej jednak niż do końca roku szkolnego w tym
    roku kalendarzowym, w którym poborowy kończy dwudziesty siódmy rok życia,

    6. Skreślenie z listy studentów albo wydalenie ze studiów powodują utratę
    udzielonego odroczenia zasadniczej służby wojskowej z tytułu pobierania
    nauki.

    7. Poborowy, któremu udzielono odroczenia, o którym mowa w ust. 1 pkt 4-6,
    po zakończeniu roku szkolnego (studiów), nie później jednak niż w terminie
    14 dni od dnia rozpoczęcia kolejnego roku szkolnego (studiów), przedstawia
    wojskowemu komendantowi uzupełnień właściwemu ze względu na miejsce pobytu
    stałego (zamieszkania) lub pobytu czasowego trwającego ponad dwa miesiące
    zaświadczenie o ukończeniu poprzedniego i rozpoczęciu nowego roku nauki
    (studiów).

    A teraz fragment uchwalonej przez polski parlament ustawy z dnia 12 września
    1990 r. o szkolnictwie wyższym (tekst jednolity -Dz. U. Nr 65, poz. 385):
    Art. 142. Przyjęcie w poczet studentów następuje z chwilą immatrykulacji i
    złożenia ślubowania, którego treść określa statut uczelni.

    Jeżeli ktoś potrafi czytać i wyciągać wnioski - prawo jest zrozumiałe. Nie
    trzeba zastanawiać się, czy jest różnica między studiami dziennymi, czy też
    zaocznymi.

    Na zakończenie - jeżeli złożysz już teraz wniosek o udzielenie odroczenia to
    wojskowy komendant uzupełnień wyda Tobie decyzję administracyjną - zgodnie z
    przepisami odmowną. Będziesz miał prawo wnieść od niej odwołanie w terminie
    14 dni od dnia doręczenia do szefa wojewódzkiego sztabu wojskowego. Zgodnie
    z prawem ten winien utrzymać w mocy decyzję wojskowego komendanta
    uzupełnień. Decyzję szefa wojewódzkiego sztabu wojskowego będziesz mógł
    zaskarżyć do Naczelnego Sądu Administracyjnego. Zgodnie z prawem ten oddali
    skargę. Tygodnie będzie upływały, ale w tym czasie wojskowy komendant będzie
    mógł Ciebie powołać do odbycia zasadniczej służby wojskowej. Tak stanowi
    niniejszy przepis ustawy:
    Art. 42. 1. Orzekanie o udzieleniu poborowym odroczeń zasadniczej służby
    wojskowej w przypadkach określonych w art. 39 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-6 oraz
    ust. 2 i 3 należy do wojskowych komendantów uzupełnień.

    2. Orzeczenia, o których mowa w ust. 1, doręcza się poborowemu na piśmie
    wraz z uzasadnieniem.

    3. Od orzeczenia wojskowego komendanta uzupełnień przysługuje poborowemu
    odwołanie do szefa wojewódzkiego sztabu wojskowego w terminie czternastu dni
    od dnia doręczenia orzeczenia. WNIESIENIE ODWOŁANIA NIE WSTRZYMUJE POWOŁANIA
    POBOROWEGO DO ZASADNICZEJ SŁUŻBY WOJSKOWEJ.

    4. Orzeczenie wojskowego komendanta uzupełnień może być zmienione przez
    szefa wojewódzkiego sztabu wojskowego również z urzędu, jeżeli zostało
    wydane z naruszeniem przepisów prawa.

    Takie jest polskie (i nie tylko) prawo.
    Mimo tego życzę osiągnięcia tego co sobie zaplanowałeś.
    ______
    Jupraw