  • 51. Data: 2005-02-09 23:24:20
    Temat: Re: Prośba ojca (długie).
    Od: Marta Wieszczycka <m...@N...pl>

    Całokształt sytuacji identyczny, tylko sprawcą jest rodzic? Tak.
    Tata stosujący "metodę wychowawczą" polegającą na zamykaniu dziecka za
    karę w łazience kiedy to tęskni za mamą wypełnia znamiona obu
    przestępstw. Przy znęcaniu pewne znaczenie miał też fakt, że dzieci
    zostały zamknięte za karę za to, że... nie potrafiły ukryć cierpienia.

    --
    MArta
    m...@N...pl

  • 52. Data: 2005-02-09 23:30:55
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    Marta Wieszczycka napisał(a):

    > Umyślność może wystąpić nie tylko jako dolus directus, ale też jako
    > dolus eventualis. To podstawy prawa karnego.

    Miałem się nie odzywać, ale nie mogę. Podstawą prawa karnego jest to że
    czyn z art. 207 kk może być popełniony tylko z zamiarem bezpośrednim.

    1999.10.21 wyrok SN V KKN 580/97 Prok.i Pr. 2000/2/7

    Przestępstwo określone w art. 184 § 1 k.k. z 1969 r., obecnie art. 207 §
    1 k.k., może być popełnione umyślnie i to wyłącznie z zamiarem
    bezpośrednim, o czym przesądza znamię intencjonalne "znęca się",
    charakteryzujące szczególne nastawienie sprawcy.

    > Chyba nie przeczytałeś dokładnie postu, który komentujemy:
    > "Okazało się, że te metody są stosowane w tym przedszkolu od kilkunastu
    > lat."

    Nie udawaj głupszej niż jesteś. Powtarzalność ma dotyczyć konkretnego
    pokrzywdzonego. Nie wierze że ktoś chodzi do przedszkola kilkanaście
    lat. W poście było o jednorazowym zamknięciu.

    --
    @ Johnson
    --- za treść postu nie odpowiadam

  • 53. Data: 2005-02-09 23:34:52
    Od: Marta Wieszczycka <m...@N...pl>

    Roman G. wrote:

    > Czy gdyby to rodzic krótkotrwale zamknął swoje dziecko w łazience w celu
    > ukrania (nie stosuję, nie popieram!), dałabyś taką samą kwalifikację czynu?

    Twój przykład jest niejasny. Można pod niego podłożyć kilka różnych
    sytuacji.
    Ale jeśli przyjęlibyśmy, że całokształt sytuacji jest identyczny, tylko
    sprawcą jest rodzic? Tak.
    Zwróć uwagę np. na to, że przy uznaniu tego czynu za znęcanie się pewne

  • 54. Data: 2005-02-09 23:41:44
    Od: Marta Wieszczycka <m...@N...pl>

    Johnson wrote:

> [...]
    > bezpośrednim, o czym przesądza znamię intencjonalne "znęca się",
    > charakteryzujące szczególne nastawienie sprawcy.

    Zatem Twoim zdaniem nawet największe krzywdzenie dziecka, jeśli tylko
    nie zaistnieje zamiar bezpośredni również nie podpadnie pod art. 207?
    Nie sądzę

    A przy okazji - orzeczenie jest sprzed 20 lat. Wtedy nieco inaczej
    patrzono na niektóre kwestie - także związane z traktowaniem dzieci.

  • 55. Data: 2005-02-10 00:08:09
    Od: "Jotte" <t...@W...pl>

    W wiadomości news:cue7ue$20j$8@inews.gazeta.pl Robert Tomasik
    <r...@g...pl> pisze:

    > Karnego - tak. Dyscyplinarnego, pedagogicznego pewnie nie. Ale to dwie
    > płaszczyzny.
    Czy poza wszystkim nie należałoby wziąć pod uwagę sprowadzenia
    niebezpieczeństwa, zagrożenia zdrowia (może życia) itp. przez pozbawienie
    bezpośredniej opieki, która winna być bezustannie sprawowana nad tak małym
    dzieckiem i w takiej placówce?

    Jotte

  • 56. Data: 2005-02-10 00:24:56
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Marta Wieszczycka" <m...@N...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > Zwróć uwagę np. na to, że przy uznaniu tego czynu za znęcanie się pewne
    > znaczenie miał też fakt, że dzieci zostały zamknięte za karę za to,

    Marta, to rozwinę myśl Romka (ja\k zazwyczaj się z nim nie zgadzam :-) .
    Załóżmy, że zamknę moją córę w łazience za to, że ryczy mi już godzinę, ze
    chce nową lalkę. Każę jej tam iść i wrócić, jak się uspokoi. Czy mam sobie
    sam nałożyć kajdanki i dzwonić już po mundurowych?

  • 57. Data: 2005-02-10 00:26:25
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    > Chyba nie przeczytałeś dokładnie postu, który komentujemy:
    > "Okazało się, że te metody są stosowane w tym przedszkolu od kilkunastu
    > lat."

    Ale pewnie na tym jednym dziecku? To musisz odnosić do konkretnego
    pokrzywdzonego.

  • 58. Data: 2005-02-10 00:29:33
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    > Zatem Twoim zdaniem nawet największe krzywdzenie dziecka, jeśli tylko
    > nie zaistnieje zamiar bezpośredni również nie podpadnie pod art. 207?
    > Nie sądzę

    Marta! W Twoich wywodach zapominasz, ze poza odpowiedzialnością karną są
    jeszcze inne formy odpowiedzialności, jak na przykład dyscyplinarna.
    Kuratorium może ustalić, ze taki sposób postępowania jest niewłaściwy i go
    zabronić. Co nie oznacza, że od razu należy całą obsadę przedszkola posadzić
    na ławie oskarżonych.

  • 59. Data: 2005-02-10 00:29:34
    Od: Przemyslaw 'Pshemekan' Plaskowicki <p...@p...name>

    Dnia 08/02/2005 17:19, Zbychu wrote :
    > 5) Czy akta tej sprawy są informacją publiczną i czy tędy mogę coś dostać?

    Tak. (Niekoniecznie dokumentacja musi mieć postać akt. Niewątpliwie
    jednak masz prawo uzyskać dostęp do wniosków pokontrolnych, notatek z
    hospitacji i innych tego rodzaju dokumentów)

    > 6) Czy urząd musi mi odpowiedzieć na każde pytanie dotyczące sprawy?

    Tak. (Przy czym niekoniecznie musi odpowiedzieć na temat.)

    > 7) Czy celowe jest powiadamianie prasy i czy na podstawie prawa prasowego
    > mogą oni dowiedzieć się więcej niż ja?

    Niekoniecznie. Prawo nie daje prasie większych uprawnień, ale prasa może
    być skuteczniejsza.

    --
    Przemyslaw 'Pshemekan' Plaskowicki
    What is truth? (Pontius Pilate)

  • 60. Data: 2005-02-10 00:54:09
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

> [...]
    > bezpośredniej opieki, która winna być bezustannie sprawowana nad tak małym

    O tym pisałem na początku i to najprędzej by się jeszcze dało wywieść, ze
    niby porzuca bez opieki to dziecko. Ale wobec braku skutków (na szczęście),
    to cienko to widzę.