    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Program komputerowy, a Urzad Skarbowy.
    Date: Thu, 23 Oct 2003 17:18:43 +0200

    On Wed, 22 Oct 2003, Shymi wrote:

> [...]
    >+ drukowanie faktur, paragonow, zestawień dziennych, miesięcznych, itp. Czy w
    >+ zwiazku z tym w celu pozniejszego wykorzystania programu w jakiejs firmie,
    >+ konieczne jest przedstawienie wzorow wydrukow tych dokumentow komus w
    >+ Urzedzie Skarbowym ??? Czy moze wymagane jest cos innego???
    >+
    >+ Bardzo prosze o odpowiedz. Mile widziane tez sa inne wskazowki co do
    >+ przedstawionego wyzej problemu. Moze powinienem zrobic jeszcze cos innego,
    >+ zeby program taki moglby zostac wykorzystany.

    No to po kolei:
    1. Spytaj na grupie .podatki - po to ona jest !
    2. Nie wiem jak sprawa wygląda w przypadku PK. W pozostałych przypadkach
    (KPiR, oba ryczałty - ewidencjonowany i karta) AFAIK (a dla KPiR
    na pewno) warunkiem "uznania" komputerowego prowadzenia ksiąg jest
    istnienie instrukcji oraz konieczność (!) robienia comiesięcznych
    raportów.
    3. Ustal jakie formy opodatkowania wchodzą w rachubę. Poza ww.
    problemem (formatu), trzeba pamiętać że niektóre wymienione przez
    ciebie zestawienia mogą być dokumentami księgowymi. Weź to
    łaskawie pod uwagę, bo któryś klient może marudzić a nawet
    próbować cię uszkodzić jak się okaże że księgować można "tylko"
    pojedyncze faktury - a nie pośrednio :) (zestawienia faktur;
    a nuż ktoś lubi zbierać sobie faktury na kupki - osobno
    handel drobiem, osobno usługi komputerowe ;) - wolno mu !).

    No i kwestie owych "zestawień" - jaką pełnią rolę.
    Bo jak służą do "podsumowań miesięcznych" to:

    4. Zakładam że istnienie skomplikowanych zależności między
    kosztami a VATem, takoż kosztami podatkowymi, VATem a kosztami
    księgowymi, memoriałem i zaliczeniem kasowym jest ci znane...
    Jak "wrzucisz" w VAT fakturę za telefon z terminem otrzymania
    (a "w zasadzie" tak się posumowuje) to nie chcę być w twojej
    skórze :)
    [...]
    >+ Dodam jeszcze, że bylem z tym pytaniem w Urzedzie Skarbowym, ale jak to
    >+ bywa w takich instytucjach zostalem odeslany z kwitkiem. Nikt nic nie
    >+ wiedzial.

    "od tego są doradzcy podatkowi" !

    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS, nie doradzca)