    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Date: Sat, 6 Jul 2013 14:24:18 +0200
    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Subject: Re: Proces sądowy, po dochodzeniu, ale zgłoszenia szkody brak.

    On Fri, 5 Jul 2013, Z_D wrote:

    > Gdyby tak i było, powinno sie moim zdaniem zakończyc na zapytaniu sasiada:
    > to sa Pana rzeczy?? zgineły Panu??
    > Gdy pada odpowiedz: " Nie, nie zgineły mi" -
    > moim zdaniem winien nastapić koniec sprawy.

    Zdroworozsądkowo tak.
    Ale FORMALNIE przecież poszkodowany może kłamać :P
    Zupełnie abstrahując od wątku, przyjrzyj się przeszłym ale
    relatywnie niedawnym dyskusjom medialnym nt. gwałtu: zmiany
    procedur idą właśnie w tę stronę, aby ścigać sprawcę
    mimo że ofiara tego nie chce.

    Odnosząc się do przypadków "szkód majątkowych", rozważ sobie
    przypadek np. szantażu z "ochroną" (znaczy zwykłym żądaniem
    "podatku dla mafii" :P)
    Skutecznie zaszantażowani mogą wcale nie chcieć współpracować
    w ujawnieniu sprawy.
    I teraz jest pytanie: czy ustawodawca ma machnąć ręką
    na zasadzie "ich pieniądze, nie chcą to nie", czy ze
    względu na KOLEJNYCH potencjalnie szantażowanych zmusić
    poszkodowanych do współpracy.
    Odpowiedź nie jest prosta.

    No a kolejny krok jest oczywisty: jak zostawisz
    "furtkę", to WYŁĄCZNIE kwestią czasu jest, czy ktoś
    zechce z niej skorzystać w jakiejś rozgrywce typu
    "my ci pokażemy".

> [...]
    >
    > - chodze sobie po działkach ogrodowych
    > - na jednej z nich widzę kuuupę naharatanego zielska
    > - na wierzchu tej kupy leżą trzy marchewki(były po tzw."przerywaniu")
    > - wziałem te trzy marchewki
    > - sasiad działkowicza rozwrzeszczał sie: KRADZIEŻŻ!!
    > - "wezwana" "policja" indaguje działkowicza -
    > - a on mówi,"ja to wyrzucałem, to dla mnie jest zielsko"
    > Niech sobie ma (to o mnie).
    > - była kradzież ??? Wg. mnie, moze i była, choc to wątpliwe,
    > biorąc pod uwagę "przedmiot" kradziezy:
    > trzy przypadkowe marchewki,z kupy zielska.

    Ale tu mamy:
    - porzucenie (błędnie ocenione przez sąsiada)
    - wartość nie kwalifikującą się do kradzieży

    > Nie podarowałem,

    No to jest problem :(
    Chyba tylko zezwolenie na takie działanie tłumaczy biorącego,
    przy czym IMVHO nie byłoby wykluczone "zezwolenie zwyczajowe",
    znaczy "zawsze tak brałem, a on mi potem się zgadzał albo
    kazał oddać".

    > ale TERAZ, w Sądzie mam skłamać,by zamknąc proces
    > o durnoty ???(przedmiot o minimalnej wartosci)????

    IMO:
    - logiki w tym nie ma
    - ale dura lex, sed lex, jak to niektórzy mawiają, "durny lex..."

    > Do tej pory sie mi wydawało, że KLUCZOWYM
    > jest okreslenie poszkodowanego

    Przepis brzmi tak:

    http://www.przepisy.gofin.pl/przepisy,4,9,9,220,,201
    20531,ustawa-z-dnia-6061997-r-kodeks-karny.html
    Art. 278. § 1. Kto zabiera w celu przywłaszczenia cudzš rzecz ruchomš,
    [...]

    Nie ma NIC o poszkodowanym, za wyjątkiem przypadku "osoby bliskiej"!

    Wniosek: miałeś rację, wydawało Ci się ;)
    (nie bić!!)

    > A jesli zerwę żdzbło trawy z pobocza drogi krajowej,
    > to policja mnie na tym złapie, i TEŻ zaprowadzi mnie do sądu??

    Jak uzna, że nie poprzestanie na mandacie, to tak, ale za niszczenie
    zieleni :P

    > Przeciez GDDKiA nie podarowała mi tego źdzbła!
    >
    > To jest jakas paranoja.

    Jest.
    Problem jest w braku "rozsądnych limitów" wartości, zachowań
    i ogólnie "przyjętych norm".
    Niezapisanie ich w przepisach, nawet w postaci tak rozwodnionej
    jak sławne "niezwłocznie" w kwestii terminu, powoduje, że
    zasadniczo można się czepiać o wszystko.
    Urzędy nie lubią trafiać do gazet, co powoduje że starają się
    "nie widzieć" przypadków źle odbieranych medialnie :>, ale
    to z kolei może być wykorzystywane w drugą stronę.
    "Piekarz z Leginy" czy jak to tam szło (zmusił skarbówkę do
    ukarania go za podarowanie chleba biednym - taki przepis,
    wystarczy wystawić "twarde dowody" i skarbówka coś musi
    z tym zrobić, kropka).

    > mozna http://www.wykop.pl/ramka/1569833/sad-za-1-zl-84-lat
    ek-
    > skazany-za-kradziez-kolka-do-kluczy/

    Jakoś tak, przy czym na czele jest IMO nieadekwatność kary.
    Ile powinien dostać ktoś kto ukradnie 249zł?

    pzdr, Gotfryd