    From: "Artur M. Piwko" <p...@p...kielce.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: "Proces o komputerowe programy" (z Gazety)
    Supersedes: <s...@b...tu.kielce.pl>
    Date: Thu, 10 Nov 2005 23:17:20 +0000 (UTC)

    In the darkest hour on Thu, 10 Nov 2005 19:20:19 +0100,
    kkornik <k...@k...com> screamed:

    > To przebijanie sie na bity to tak jak licytacja, kto ma dluzszego czlonka
    >:-) Dla 3DES 128bit jest optymalnym rozwiazaniem, bo 192bity niewiele dodaja
    > juz bezpieczenstwa. Wszystko co ma powyzej 75-80 bitow juz jest nie do
    > zlamania, nigdy. Proponuje poczytac to:
    > http://csrc.nist.gov/publications/fips/fips46-3/fips
    46-3.pdf
    > TDES 3DES z kluczem 128 jest wystarczajacym zabezpieczeniem dla kazdego i
    > ten trzeci klucz podstawiany do algorytmu nie dodaje juz sily
    > proporcjonalnie do ilosci bitow. Oczywiscie poprawia ale to i tak niewiele
    > zmienia dla czasu potrzebnego na wyczerpujace przeszukanie brutalne.

    Prawda, ale nie do końca. Dłuższe klucze są mniej podatne na ataki
    "nie brute force", min. xsl, boomerang, square, integral, slide.
    Dyskusja na ten temat wykracza poza ramy tej grupy (stąd moje dosyć
    łopatologiczne wytłmaczenie). Taki DES jest słabym algorytmem, nie dlatego,
    że łatwo odnaleźć klucz via brute force, ale dlatego, że klucz znaleźć
    łatwo dzięki słabości samego algorytmu.
    Dla zwykłego zjadacza chleba 3DES z kluczem 128. bitowym będzie w zasadzie
    wystarczające, ale, jako że chodzi tu o własny tyłek, lepszy będzie klucz
    dłuższy, już ze względu na samo samopoczucie.

    Artur

    ps. 640KB swojego czasu miało wystarczyć każdemu... (-;

    --
    [ Artur M. Piwko : Pipen : AMP29-RIPE : RLU:100918 : From == Trap! : SIG:227B ]
    [ 00:09:11 user up 10792 days, 12:04, 1 user, load average: 0.06, 0.06, 0.06 ]

    Document code? Why do you think they call it "code"?