    From: "Xander" <a...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Problem z s?siadem - hałas...
    Date: Fri, 25 Jan 2002 02:01:03 +0100

    Użytkownik "TOM" <t...@h...net> napisał w wiadomości
    news:004401c1a571$d22349a0$346d9ad2@default...

    > A wbrew pozorom infradzwieki mozna latwo generowac dostepnymi na rynku
    > subwooferami.
    >
    > Subwooferami to mozesz generowac nie ULTRA ale INFRA dzwieki, Ultra
    dzwieki
    > sa nie slyszalne przez czlowieka a za to bardzo dokuczaja komarom, psom i
    > innym czworogoznym bywalcom tego swiata.
    >
    > Infra dzwieki to czestotliwosci ponizej 20Hz, czyli 20 drgan na sukunde,
    > rzeczywiscie moga nawet powykrecac jelita w zoladku jak maja odpowiednio
    > duza moc.
    >
    > ToM

    IMHO na rynku jeszcze ;) nie są dostępne suby schodzące poniżej 20Hz... Bo i
    po co?! Poniżej 20 Hz czyli infradźwięki nie są słyszane przez człowieka.
    Sprzęt audio raczej "zajmuje" się tymi słyszalnymi częstotliwościami.
    Najbardziej uciążliwe są niskie zakresy pasma które b. ciężko jest wytłumić
    w przeciwieństwie do wyższych.
    Co do ciśnienia wytworzonego poprzez źródła pracujące z niską
    częstotliwością <20 Hz - chyba raczej jest niebezpieczne dla osób
    przebywających w danym pomieszczeniu - oczywiście przy odpowiedniej energi
    spokojnie mogą zabić lub zburzyć mur (podobno w ten sposób "działały" trąby
    jerychońskie) - więc tym bardziej nie znajdują zastosowania w domowym
    sprzęcie audio.
    Oczywiście fale o niskiej częstotliwości produkowane przez spręt grający
    przenoszone są przez konstrukcje powodując rezonansy, wibracje itp. nawet (a
    zwłaszcza (!)) wiele pięter niżej - odpowiada za to długość fali - więc
    czasem sąsiedzi słyszą "leppiej" basik niż właściciel ;)
    Z własnego doświadczenia wiem, że trudno jest pogodzić chęć wysłychania
    ulubionej płyty z sąsiadami (więc niestety nie często mi się to udaje). W
    sumie to nie ma kiedy w nocy wiadomo a i w dzień też mogą być kłopoty - małe
    dzieci obok, ból głowy sąsiada, sąsiad pracuje w nocy... - skutki uboczne
    mieszaknia w bloku :(

    Xander