    From: m...@s...pl
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Proba samobojstwa
    Date: 22 Feb 2003 16:03:58 +0100

    > "huski" <h...@p...onet.pl> wrote in message

    > He he! ze tez w XXI w. sa jeszcze ludzie, którym wydaje sie mozliwe karania
    > za próbe samobójcza :-)
    >
    > Oczywiscie ze nie, choc faktycznie kiedys byla.
    >
    > Leczenie psychiatryczne tez nie jest i nie moze byc przymusowe, jesli
    > pacjent nie zagraza nikomu, prócz siebie.
    >
    > Pozdrawiam
    >
    > --
    > Depi.
    >
    > Jest oczywiste, że targnięcie się na swoje życie nie jest czynem karalnym.
    Jednakże na podstawie art. 151 k.k. odpowiedzialności karnej podlega ten, kto
    namową lub przez udzielenie pomocy doprowadza człowieka do targnięcia się na
    własne życie. Taki proceder podlega karze pozbawienia wolności od 3 m-cy do lat
    5.

    Natomiast jeśli chodzi o leczenie psychiatryczne, to w razie zawiadomienia
    (najcześciej przez osobę najbliższą samobójcy) o nieudanej próbie popełnienia
    samobójstwa, ekipa ratownictwa medycznego (zakładam, że stawiła się na miejsce
    zdarzenia) ma niejako obowiązek podjęcia dalszych działań mających na celu
    odratowanie takiej osoby. Wówczas zostaje ona przewieziona na oddział
    psychiatryczny. (Naturalnie nie musi być to regułą..) Tak przynajmniej
    wyglądała procedura całego zdarzenia, którego byłam świadkiem.