    From: "Marta Wieszczycka" <m...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Prawo spadkowe.
    Date: Mon, 23 Sep 2002 21:49:27 +0200

    Użytkownik "kam" <k...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    news:3D8DF813.B099155D@poczta.onet.pl...
    > Marta Wieszczycka napisa_(a):
    >
    > A co dostałem?
    Za doradzanie ludziom, żeby szli do sądu w ciemno, bez żadnych dowodów,
    powołując się na testament, którego nie mogą okazać? :-)

    > Uważasz, że laikowi można tłumaczyć co nieco nieprecyzyjnie?

    Uważam, że laikowi trzeba tłumaczyć tak, żeby zrozumiał wszystko to, co dla
    niego istotne. Dopuszczalne, a wręcz konieczne są uproszczenia.
    W mojej odpowiedzi nie było przekłamań.
    Wyjaśniłam, czym by się Ci ewentualni (niedoszli, skoro jest testament)
    spadkobiercy wyróżniali.
    To wystarczy. Zasygnalizowałam jedynie dodatkowy problem, ponieważ większość
    ludzi uważa, że
    testament powoduje, że spadkobiercy ustawowi nie dostają nic. A to
    nieprawda.
    Spadkobierca ustawowy, jeżeli nie został wydziedziczony ma przecież
    zagwarantowany przynajmniej, w ostateczności, zachowek.
    Staje się wówczas uprawnionym do zachowku. Co jednak wynika z faktu, że był
    spadkobiercą ustawowym, nie będąc jednocześnie np. spadkobiercą niegodnym,
    czy wydziedziczonym.
    A teraz przeczytaj art. 992, a sam się przekonasz, że także przy obliczaniu
    zachowku, nie tylko wobec osoby, która stała się spadkobiercą testamentowym
    ustawodawca używa określenia "spadkobierca". Oczywiście do spadkobierców
    niegodnych itp. w mojej pierwotnej odpowiedzi nie zamierzałam się nawet
    zbliżyć. To już by była zbyt daleko idąca przesada.
    Pozdrawiam,
    MArta
    Ps.
    Jak widzisz, odpowiedziałam Ci, i to dokładnie, mimo że krytykujesz innych,
    chowając się za pseudonimem.
    Eco, Pilch i wielu innych uznaliby, że nie warto z Tobą rozmawiać.