    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Prawo o podpisie cyfrowym - pytanie
    Date: Sun, 5 Sep 2004 00:00:02 +0200

    On Sat, 4 Sep 2004, Vizvary II Istvan wrote:

    >+ "blad" <blad201@_W_Y_T_N_I_J_o2.pl> wrote
    [...]
    >+ > do złożenia podpisu musisz podać hasło do klucza prywatnego
    >+ > i twój administratr nie ma prawa go znać.
    >+
    >+ A udowodnić Ci ?

    Ja tak z boku... ale ciekaw jestem, i jakbyś mógł przybliżyć
    CO chcesz udowodnić... bo mi się nasuwa:
    1. dobrowolnie podajesz owo hasło adminowi
    1a. jakiś geniusz wymyślił że masz tak robić
    2. admin ci podsluchuje komputer
    2a. jakiś geniusz wymyślił że ma podsłuchiwac, jednocześnie
    nakazując ci korzystanie z klucza
    3. masz tak genialnie skonfigurowany (nie zeby to była twoja
    wina, tylko geniusz wymyślił...) że np. system bootowany
    jest z sieci i nie masz wpływu na to co ci na maszynce
    KTOŚ zainstalował - oraz masz korzystać z klucza...

    No tak, podpis cyfrowy "wyciągnie" na wierzch aspekt dotąd
    nie brany pod uwagę w dyskusjach "czy szef może mi przeglądać
    pocztę" :)
    Być może *wcześniej* rozpowszechnią się mikrokomputery
    pozwalające sprawdzić i podpisać dokument *na zewnątrz*
    "właściwego" PCta.
    Bo dopóki ktoś podaje hasło na komputerze który nie jest
    na 100% pod jego kontrolą to nie może być pewien dnia ani
    godziny... prawda... (zresztą każdemu może się WYDAWAĆ że
    ma kompa "pod kontrolą", ale to inna działka :))

    >+ > Takie certyfikaty wspólne, firmowe (dla kilku osób)
    [...]
    >+ Chyba nie o tym samym mówimy. Ja pisze o kwalifikowanych certyfikatach,
    >+ którym z mocy prawa ( o podpisie cyfrowym zresztą) nie mozna odmówić
    >+ wazności (jest to skrót myslowy).

    "blad" chyba też, tylko zdaje się zakłada że może istnieć
    certyfikat "dla firmy" (a nie dla osoby fizycznej). Nie wiem
    czy prawo przewiduje... byłby to słaby "podpis" :)

    pozdrowienia, Gotfryd