    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Prawo dziedziczenia - czy nalezy sie zachowek?
    Date: Tue, 4 Mar 2008 16:47:12 +0100

    On Mon, 3 Mar 2008, adym wrote:

    > Witam,
    > jest nieruchomość: dom i dosc duza dzialka. Po śmierci staruszki - matki
    > dwoch synów i jedynej wlascicielki zostala ona podzielona na dwoch braci
    > (jej synów).
    >
    > Czyli dzialka została podzielona na dwie czesci:
    >
    > Jeden z braci otrzymal jedna czesc dzialki (bez budynku) + jedno pietro
    > budynku,

    Logic error.

    > drugi otrzymal działke na ktorym stoi budynek + drugie pietro budynku.

    Logic error.

    > O ile wiem grunt pod budynkiem i 4m wokol niego sa wspolne. Czy tak?

    Te 4m nie wynika z przepisu, ani wte ani wewte.
    Sam mieszkam (jako współwłaściciel) w budynku, którego jedna ściana jest
    "na styk" z granicą działki.
    Natomiast faktycznie *działka na której stoi budynek* jest wspólna, skoro
    ów budynek jest wspólny!!
    Z opisu wynika, że albo ktoś coś źle podzielił, albo źle przepisujesz
    dane z ksiąg wieczystych (lub aktu notarialnego).
    Aby było tak, że:
    - jeden syn ma działkę
    - drugi tez
    - a obaj są współwłaścicielami budynku
    - i nie są współwłaścicielami działki brata
    ...to działki muszą być TRZY i budynek musi stać na oddzielnej działce!

    > Dodam, ze oboje sa samodzielnymi wlascicielami.
    >
    > I tutaj pojawia sie pytanie:
    >
    > Ten brat, ktory otrzymal czesc z budynkiem

    ...albo byc może dostał *tylko połowę* udziału w działce...

    > jest zonaty ale bezdzietny.
    > Czy po jego smierci zona dziedziczy wszystko co nalezalo do niego?
    > Czy drugi
    > brat ma prawo do zachowku w tym przypadku albo czy ma prawo do
    > jakiegokolwiek dziedziczenia ?

    A będzie testament? ;)
    Skąd my to mamy wiedzieć!

    _117.html
    +++
    Art. 931
    § 1. W pierwszej kolejnoœci powołane sš z ustawy do spadku dzieci
    spadkodawcy oraz jego małżonek; dziedziczš oni w częœciach równych.
    [...]
    Art. 932
    § 1. W braku zstępnych spadkodawcy powołani sš do spadku z ustawy jego
    małżonek, rodzice i rodzeństwo.

    § 2. Udział spadkowy małżonka, który dziedziczy w zbiegu bšdŸ z rodzicami,
    bšdŸ z rodzeństwem, bšdŸ z rodzicami i rodzeństwem spadkodawcy, wynosi
    połowę spadku.
    ---

    pzdr, Gotfryd