    From: Olgierd <n...@r...org>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Prawo do zdjęć - praca na etat w redakcji
    Date: Thu, 20 Nov 2008 07:58:50 +0000 (UTC)

    Dnia Wed, 19 Nov 2008 19:54:18 +0100, SDO napisał(a):

    > Co dokładnie oznacza że nie przyjął utworu? Jeżeli na imprezie robię
    > powiedzmy 100 zdjęć, przychodzę do redakcji, "zrzucam" je na redakcyjny
    > komputer i z tego opublikowane zostaje jedno to czy pozostałe 99 zdjęć
    > traktowane jest jako "nie przyjęte"? Czy też inaczej - nie zrzucając
    > owych 99 zdjęć tym samym automatycznie nie stają sie one własnością
    > pracodawcy?

    A, o przyjęciu utworu jest w innym miejscu w ustawie ;-)
    Umówmy się, że jeśli te zdjęcia wykonane są w ramach obowiązków to ich
    zrzucenie na dysk jest przyjęciem przez pracodawcę. Jeśli poza
    obowiązkami to pracodawca przyjmuje te utwory, o których powie "fajny,
    mogę?"

    > Analogiczne pytanie - czy decydując które zdjęcia są przedstawione do
    > wyboru do publikacji tym samym oddzielam to co prywatne od tego co
    > wynika ze stosunku pracy? Mam z wydawca dobre relacje, może się jednak
    > zdarzyć, że takie ścisłe rozróżnienie będzie konieczne.

    Tak, jeśli jest Twoją decyzją ile ze zdjęć, które zrobiłeś POZA
    stosunkiem pracy (poza STOSUNKIEM, nie poza CZASEM PRACY) zaproponujesz
    pracodawcy, to reszta na bank jest Twoja.
    Skądinąd: jeśli zdjęcia te wykonałeś poza stosunkiem pracy to i tak nie
    można mówić o nabyciu praw przez pracodawcę. On może mówić o licencji i
    to niewyłącznej (chyba że podpiszesz jakieś kwity na ten temat).

> [...]
    > [...] o Projektów szat graficznych wydawnictw, zdjęć i fotografii
    > oraz innych wykonanych na ich podstawie utworów przy wykorzystaniu
    > komputerowych technik cyfrowych,
    > [...]
    > o Artykułów, informacji i innych materiałów prasowych,
    > publicystycznych i reklamowych oraz fotografii stworzonych na potrzeby
    > Pracodawcy.
    > 2) Nabycie autorskich praw majątkowych przez Pracodawcę następuje z
    > chwilą ich ustalenia przez Pracownika, każdego z powyższych utworów w
    > jakiejkolwiek postaci. Z chwilą tą Pracodawca nabywa również własność

    No to OK: "w wyniku wykonywania obowiązków ze stosunku pracy",
    "stworzonych na potrzeby Pracodawcy". Czyli: jeśli tak chciał (polecił,
    wysłał Cię) wydawca, jeśli to jest dla wydawcy, jeśli sam przeznaczyłeś
    to dla wydawcy.
    Natomiast jeśli pracodawca chciałby rozumieć "stworzonych na potrzeby" w
    zestawieniu z "nabycie z chwilą ich ustalenia" jako klauzulę, zgodnie z
    którą jeśli: i) na wycieczce z rodziną ii) pstryknąłeś ładny widoczek
    iii) i pozwoliłeś wydawcy wydrukować jedną z 36 klatek -- to on sobie
    myśli, że od tej chwili ma prawo nie tylko do tego 1 zdjęcia, ale i do
    pozostałych 35, to niech go ręka boska broni.

    Powiem nawet więcej: moim zdaniem nawet bez odrębnej czynności nie nabywa
    autorskich praw majątkowych do tego jednego zdjęcia. Bo jeśli owe
    "potrzeby pracodawcy" mają prowadzić do rozszerzenia dyspozycji
    ustawowej, to tak nie wolno.

    Rozpisałem się, przepraszam. Mam nadzieję, że czytelnie jednak ;-)

    --
    pozdrawiam serdecznie, Olgierd
    Lege Artis http://olgierd.bblog.pl