    From: Marcin Debowski <a...@n...net>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Prawo do nieruchomosci
    Date: Wed, 29 Jan 2003 22:08:47 +0800

    In article <041601c2c7a9$d7aced30$a740200a@zm>, Marcin Surowiec wrote:
    >: Eeee, chyba się zgubiłem :) Cytowany przez Ciebie:
    >: Art. 157. § 1. Własność nieruchomości nie może być przeniesiona pod
    >: warunkiem ani z zastrzeżeniem terminu.
    > 4) jeżeli zaklaskasz uszami, to ja zobowiązuję się, że przeniosę na Ciebie
    > własność.
    > zauważ, że w 4) po Twoim zaklaskaniu nie stajesz się właścicielem, ale ja
    > jestem zobowiązany Ciebie nim uczynić - i to jest to co wolno z
    > nieruchomościami.

    No juz lekko jakby pokonałem zaćmienie. To teraz powiedz mi jeszcze na
    czym polega istota ważności czy też ważkości tego zapisu w stosunku do
    tego zakazanego. Logiczną róznicę rozumiem, zastanawiam się teraz nad
    intecjami ustawodawcy. Czy chodzi wyłącznie o zwerbalizowanie i klarowne
    stwierdzenie że jest to zobowiązanie, bo przecież warunkowe przeniesienie
    własności ma też siłą rzeczy chcarakter zobowiązania? Czy tez chodzi o to
    ze w przypadku nieruchomości takie (jak tu) umawiające się strony nie są w
    prawie do przeniesienia własności (ale wynika to nie z Art 157, a np. z
    tego że musi to zrobić notariusz)?

    --
    Marcin