    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Prawo autorskie - jak odzyskac kase od b. pracodawcy
    Date: Thu, 8 Jan 2004 14:36:49 +0100

    On Wed, 7 Jan 2004, John Doe wrote:

> [...]
    >+ >
    >+ > >+ Ja to robilem w zaprzyjaznionym radiu - to moja wersja i sie jej bede
    >+ > >+ trzymal ;)
    >+ >
    >+ > Wtedy sprawa jest prosta jak drut: ponieważ na jakieś 99,9%
    >+ > korzystają z "typowej" licencji to korzystają wg warunków
    >+ > ustawowych, czyli zakazu "najmu i dzierżawy", znaczy *nie
    >+ > mogli* ci go udostępnić "dla twojego własnego użytku".
    >+ >
    >+ No to jest ciekawy problem - radio jest studenckie i nikt mi nei placil za

    Nie ma sprawy: zlecenie nie musi być odpłatne :)
    Ponadto trudno żeby ci płacili za coś co zrobiłeś, ale czego
    nie zamawiali :)

    >+ Natomiast podejrzewam, ze z drugiej strony oprogamowanie tem wykorzystywane
    >+ MUSI dopuszczac wykrozystanie go przez osoby NIEZATRUDNIONE (czyli 95% osob
    >+ uzywajacych go).

    Masz na myśli że nie są pracownikami ? Aż tak bardzo nie wymagałem,
    ja tylko pisałem o udostępnienia "w celu" !

    IMHO - udostępnienie programu komukolwiek (może być np. zewnętrzny
    konsultant który przylazł poszukać błędów w oprogramowaniu "radia")
    tak długo, jak długo służy celom właściciela oprogramowania - nie
    jest "najmem lub dzierżawą" :), czyli nie podlega pod ustawowe
    ograniczenie.
    Nie mam "wykładni na piśmie", ale podobnie interpretuje się różne
    podobne związki dla innych niż prawo autorskie celów: jeśli
    twój samochód zostanie użyty przez obcego kierowcę żeby przywiózł
    twój towar do twojego magazynu to to będzie usługa "podobna
    do zlecenia" (tego kierowcy) dla ciebie, a nie najem twojego
    samochodu przez niego :)

    >+ Pytanie teraz czy mozna bylo w celach prywatnych
    >+ wykorzystac ten program czy nie (mam nadzieje ze tak).

    Nie sądzę. Bo jeśli w innych celach niż "dla nich"...

    [...]
    >+ > Wniosek: widocznie robiłeś to na *ich* zlecenie (bo to
    >+ > zupełnie inna sprawa, jeśli "u nich coś robisz" :)), no to

    Ano.
    [...]
    >+ > I co ty na to ? ;)
    >+ > Oczywiście zastrzegam że promil na "inną licencję" sobie
    >+ > zostawiłem !
    >+ >
    >+ No i to mam nadzieje nie zachodzi - to jest tak, ze jesli jestes
    >+ pracownikiem firmy, to podobno mogles miec w domu kopie oprogramowania
    >+ firmowego (jest tak???).

    Nie jest.
    Były pojedyncze licencje, które pozwalały na używanie tego
    samego egzemplarza przez "użytkownika głównego" (tylko jednego)
    na drugim, "osobistym" komputerze: tak było m.in. z Office
    (nie wiem czy jest tak nadal), chyba nawet z ograniczeniem
    że "ten drugi komp" to musiał (! wrrr...) być "osobisty
    notebook".

    >+ Wiec jako "pracownik" radia w tamtym okresie - mialem mozliwosc
    >+ wykrozystania sprzetu i oprogr. do prywatnych celow czy nie?? :)).

    Jeśliby to była licencja jak wyżej - to chyba tak.
    Ale jeśli to był program którego NIE byłeś "głównym
    użytkownikiem" albo który podobnej licencji nie przewidywał
    *bądź* (niezależnie od licencji) robiłeś to na "ich"
    sprzęcie - to widzę poważne przeciwwskazanie ze względów
    podatkowych :] !

    >+ > Pamiętam że ktoś kiedyś tu cytował wyrok sądowy w sprawie
    >+ > owego zakresu, ale wniosków już nie pamiętam :(
    >+
    >+ Hmm..na pewno sobie nie przypomnisz?? :(

    Nie :(
    Trzeba szukać, może googla zatrudnisz ?

    >+ > Zdaje się że było to jakoś tak, że jeśli "w zakresie" nie masz
    >+ > "tworzenia", co należy uznać że w ramach umowy (o pracę)
    >+ > tworzysz wszystko co służy "wewnętrznym potrzebom" pracodawcy:
    >+ > sprzedaż "na zewnątrz" przekracza ten domysł.
    >+ > Ale namiarów ci nie podam... :(
    >+
    >+ Nie mialem w zakresie, tworzylem ewidentnie na zewntrzne potrzeby,

    To z tego wynikałoby ze primo - powinieneś był dopilnować
    aby była osobna umowa :(

    pozdrowienia, Gotfryd