    From: Tomasz Pyra <h...@s...iq.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Prawo autorskie do wypowiedzi na newsach
    Date: Fri, 14 Jun 2002 21:58:16 +0200

    Jacek wrote:

    > co chciales przez to powiedziec ?

    ze kazdy moze wejsc na dowolna grupe, sciagnac dowolny artykul i przecztyac
    go - bez niczyjej zgody, poniewaz ta zgoda zostala mu domyslnie udzielona
    przez piszacego ten artykul.
    Kazda osoba piszaca artykul w usenecie zgodzila sie na to ze kazdy to
    bedzie mogl przeczytac - nawet za 100lat. Co wiecej - wybierajac wlasnie
    usenet a nie mail chciala zeby ta wiadomosc trafila do jak najwiekszej
    ilosci ludzi zainteresowanych tematyka.

    > Ok.
    > Nie znasz tematu.

    Nie sadze - czy widzisz jakas roznice w uzyskaniu dostepu do interesujacego
    mnie artykulu pomiedzy wpisaniem w przegladarke internetowa adresu
    zaczyanajacego sie od http:// ftp:// news:// czy file:// ?

    > Nieprawda.
    > Za dostep do usenetu nie placi sie.

    Jednak kosztuje.
    Za sciagniecie calego archiwum jakiejs tam grupy (powiedzmy 600MB danych)
    musial bym TPSA zaplacic jakies 250zl.
    Jezeli jakis kolega nagra mi to na plyte CD za 100zl (jego koszta sa duzo
    nizsze bo ma stale lacze) to nadal wszystko bedzie ok, bo niby dlaczego
    mialo by byc cos nie tak?
    Jezeli wielu ludzi bedzie chcialo miec taka plyte zeby nie musiec placic
    TPSA po 250zl to ten kolega sobie otworzy firme i bedzie po 100zl od sztuki
    nagrywal te archiwa na plyty CD.

    On bedzie robil _to_samo_ co ISP - za pieniadze umozliwial dostep do
    internetu (usenetu).

    > Raz jeszcze i po raz ostatni.
    > Domniemana zgoda zostaje udzielobna wylacznie na przetwarzanie w ramach
    > systemu usenet, ograniczone wylacznie do rozsylania postu do serwerow
    > systemu usenet.

    Ale przy nagraniu na plyte CD system sie zmienia - nadal to jest usenet.
    Tyle tylko ze nie dostepny przez internet, a z plyty CD. Nadal sa to jednak
    te same tresci, te same artykuly, te same protokloly zapisu wiadomosci.

    > FUT: pl.test

    kolega cos testuje?