  • 1. Data: 2005-10-28 17:33:11
    Temat: Prawo autorskie. Nagrywanie.
    Od: "Piotr [trzykoty]" <t...@o...pl>

    Sytuacja jest taka: nagrywamy lub w inny sposób utrwalamy sobie np.
    koncert albo w drugim przypadku wykład do użytku osobistego.
    Przeglądając ustawę o prawie autorskim i prawach pokrewnych, w
    przepisach karnych nie znalazłem odpowiedniej sankcji, gdyż w podanym
    przykładzie nie zachodzi przesłanka celu osiągania korzyści majątkowej, ani
    rozpowszechniania. Czy wobec tego we wspomnianych na wstępie przypadkach nic
    nie wyczerpuje znamion jakiegokolwiek czynu zabronionego? I druga sprawa, co
    z odpowiedzialności cywilną w tych przypadkach?

  • 2. Data: 2005-10-28 19:00:56
    Temat: Re: Prawo autorskie. Nagrywanie.
    Od: Maciej Bebenek <m...@t...waw.pl>

    Piotr [trzykoty] napisał(a):
> [...]
    > nie wyczerpuje znamion jakiegokolwiek czynu zabronionego? I druga sprawa, co
    > z odpowiedzialności cywilną w tych przypadkach?

    Po raz 665 ;-)

    Nie ma zakazu rejestracji dźwięku/obrazu (za wyjątkiem paru szczegółów
    wskazanych w ustawach). Nie można natomiast takich nagrań
    rozpowszechniać bez zgody zainteresowanego lub innych osób.
    To samo dotyczy się np. nagrywania rozmowy telefonicznej, ale tylko
    wtedy, kiedy bierze się w niej udział.

    Prawa do rejestracji nie należy mylić z prawem np. do podsłuchu

    M.

  • 3. Data: 2005-10-28 19:38:15
    Od: "Piotr [trzykoty]" <t...@o...pl>

    Użytkownik "Maciej Bebenek" <m...@t...waw.pl> napisał
    > Nie ma zakazu rejestracji dźwięku/obrazu (za wyjątkiem paru szczegółów
    > wskazanych w ustawach). Nie można natomiast takich nagrań rozpowszechniać
    > bez zgody zainteresowanego lub innych osób.

    Tak, zakazu nie ma. Ale płacąc za bilet np. na koncert płacę, za to, że w
    tym miejscu i czasie go wysłucham. A ja będę sobie później słuchał w domu
    np. z rodziną, czy nie naruszam prawa do wynagrodzenia za korzystanie z
    utworu? Hipotetycznie pytam tylko, gdyż zawsze miałem zdanie, że nie.

  • 4. Data: 2005-10-28 22:32:57
    Od: "allbi" <a...@e...net>

> [...]
    > bez zgody zainteresowanego lub innych osób.
    > To samo dotyczy się np. nagrywania rozmowy telefonicznej, ale tylko wtedy,

    Jeden ze studentów bawił się telefonem komórkowym na wykładzie. Profesor
    prowadzący wykład zauważył to i uznał że student próbował lub wykonać
    zdjęcie wyświetlanego przez profesora na ekranie przezrocza. Profesor od
    razu stwierdził, że nie życzy sobie robienia zdjęć jego przezroczy i
    nagrywania jego wykładów na dyktafon. Zasłaniał się prawem autorskim. Czy ma
    do tego prawo?

    SOTB

  • 5. Data: 2005-10-28 22:51:29
    Od: Marcin Debowski <a...@I...ml1.net>

    In article <djtuoh$smu$1@nemesis.news.tpi.pl>, Piotr [trzykoty] wrote:

> [...]
    > np. z rodziną, czy nie naruszam prawa do wynagrodzenia za korzystanie z
    > utworu? Hipotetycznie pytam tylko, gdyż zawsze miałem zdanie, że nie.

    W domu z rodziną nie naruszasz.

    --
    Marcin

  • 6. Data: 2005-10-28 22:54:17
    Od: poreba <d...@p...com>

    Dnia Sat, 29 Oct 2005 00:32:57 +0200, allbi napisał(a):
    > Profesor od razu stwierdził, że nie życzy sobie robienia zdjęć jego
    > przezroczy i nagrywania jego wykładów na dyktafon. Zasłaniał się prawem
    > autorskim. Czy ma do tego prawo?
    Z niecierpliwością również czekam na odpowiedzi. Przyszła mi jednak do
    głowy myśl by na egzaminie u tegoż profesora na pytania z zakresu tego
    wykładu odmówić odpowiedzi zasłaniając się zakazem publicznie wygłoszonym
    przetwarzania /->publikacji/ przedmiotu praw autorskich. ;)

    --
    pozdro
    pireba

  • 7. Data: 2005-10-28 22:57:38
    Od: Maciej Bebenek <m...@t...waw.pl>

    allbi napisał(a):

> [...]
    > razu stwierdził, że nie życzy sobie robienia zdjęć jego przezroczy i
    > nagrywania jego wykładów na dyktafon. Zasłaniał się prawem autorskim. Czy ma

    Hmmm... Kiedyś twierdziłem, że ma do tego prawo. Teraz bardziej
    przychylam się do tezy, że on ma prawo prosić, a odbiorca ma prawo nie
    posłuchać.

    Ale z praktycznego punktu widzenia, to Ty bedziesz zdawał egzamin u
    profesora, a nie odwrotnie.

    M.

  • 8. Data: 2005-10-28 23:20:44
    Od: Marcin Debowski <a...@I...ml1.net>

    In article <dju8v3$spc$1@atlantis.news.tpi.pl>, allbi wrote:
> [...]
    > razu stwierdził, że nie życzy sobie robienia zdjęć jego przezroczy i
    > nagrywania jego wykładów na dyktafon. Zasłaniał się prawem autorskim. Czy ma

    Ma prawo sobie nie życzyć (może odmówić np. prowadzenia wykładu) ale nie
    ma prawa zakazać nagrywać. Przy czym jego uprawnienia nie wynikają z Prawa
    Autorskiego.

    --
    Marcin

  • 9. Data: 2005-10-29 07:19:58
    Od: Olgierd <n...@n...spam.no.problem>

    Dnia Sat, 29 Oct 2005 07:20:44 +0800, Marcin Debowski napisał(a):

    > Ma prawo sobie nie życzyć (może odmówić np. prowadzenia wykładu) ale nie
    > ma prawa zakazać nagrywać. Przy czym jego uprawnienia nie wynikają z Prawa
    > Autorskiego.

    Hmm wskaż proszę podstawę prawną, dla której można w takiej sytuacji
    odmówić świadczenia pracy? Jak dla mnie jedynym powodem może być
    niezachowanie warunków BHP przez pracodawcę - a tu chyba taka przesłanka
    nie zachodzi?
    IMHO oczywiście można zabronić fotografowania przeźroczy natomiast co do
    nagrywania wykładu... chyba nie...

    --
    Olgierd
    ||| gsm: +48502DEFUNK ||| JID: o...@p...pl |||

  • 10. Data: 2005-10-29 09:22:41
    Od: Marcin Debowski <a...@I...ml1.net>

    In article <7...@o...gov.pl>, Olgierd wrote:
    > Hmm wskaż proszę podstawę prawną, dla której można w takiej sytuacji
    > odmówić świadczenia pracy? Jak dla mnie jedynym powodem może być

    No już z samego tego co napisałeś - przecież zakres świadczenia jest tu
    zależny od pracodawcy a nie od studenta więc wystarczy, że ma przyzwolenie
    pracodawcy. Student jest tu jakąś stroną?

    > IMHO oczywiście można zabronić fotografowania przeźroczy natomiast co do
    > nagrywania wykładu... chyba nie...

    Co za różnica, zakładając że nie uzywa flesza?

    --
    Marcin