  • 1. Data: 2003-07-09 17:16:02
    Temat: Prawa autorskie programu w pracy
    Od: "2002" <m...@l...pl>

    Witam wszystkich i proszę o pomoc.
    Dwa lata temu ktoś mi już podał rozwiązanie mojego problemu ale no
    cóż... to było dwa lata temu.
    Chodzi o to że 4 lata temu napisałem w pracy program który używany jest
    do dnia dzisiejszego z powodzeniem. Przypuszczając że pisałem ten
    program w pracy - co nie należało do moich obowiązków- czy szef może na
    drodze sądowej wymusić ode mnie uzyskanie praw do tego programu.
    Nadmieniam że nie dostałem z racji napisania programu żadnej
    gratyfikacji.
    Dzięki za pomoc. No niby chyba nie może ale chciałbym poznać przepisy i
    orzeczenia sądów w tej sprawie.

    --
    <><><><><><><>
    m...@l...pl

  • 2. Data: 2003-07-09 17:24:24
    Temat: Re: Prawa autorskie programu w pracy
    Od: Grzegorz Mejlun <g...@p...ze.spamem.plusnet.pl>

    On Wed, 9 Jul 2003 19:16:02 +0200, 2002 wrote:

> [...]
    > program w pracy - co nie należało do moich obowiązków- czy szef może na
    > drodze sądowej wymusić ode mnie uzyskanie praw do tego programu.

    Prawa autorskie sa niezbywalne. Wiec jesli ty go zrobiles, to zostal
    zrobiony przez ciebie - ty jestes autorem - tego sie nie da zmienic
    Ale robiles go w pracy, na sprzecie firmowym, w godzinach pracy - wiec poza
    tym, ze jestes jego autorem to nie masz zadnych praw finansowych z nim
    zwiazanych.
    Grzegorz

    PS. nie jestem prawnikiem ;)

  • 3. Data: 2003-07-09 17:37:57
    Od: "Krzysztof Gil" <k...@p...pl>

    Użytkownik "Grzegorz Mejlun" <g...@p...ze.spamem.plusnet.pl> napisał w
    wiadomości news:1p8yyh8i3k8ch$.o5m22eubehs2.dlg@40tude.net...

> [...]
    poza
    > tym, ze jestes jego autorem to nie masz zadnych praw finansowych z nim

    pomimo stosunku pracy, prawa autorskie materialne zachowuje autor.
    jednak sama sprawa jest śliska, bo pracodawca zawsze może powiedzieć
    że uzgodniliście, że program jednak zrobisz - i zrobiłeś. W domniemanym
    i dorozumianym zakresie więc (na użytek własny firmy) pracodawca
    może dowolnie nim dysponować i z niego korzystać.

    wykonywałeś go w godzinach pracy - jeżeli robiłeś to "za plecami"
    pracodawcy - dopuszczałeś się "lewizny" w godzinach pracy, za które
    pracodawca płacił Ci wynagrodzenie. Jeżeli robiłeś za zgodą i przyzwoleniem
    pracodawcy - jak już wspomniałem, wyjdzie na to, że w zakresie
    domniemanym i dorozumianym ma on prawo do korzystania z tego
    oprogramowania.

    Nadal jednak, niezależnie od wszystkiego, masz pełne prawo do
    rozpowszechniania programu i czerpania z tego korzyści materialnych.
    Byłego pracodawcy bym "nie tykał".

  • 4. Data: 2003-07-09 22:46:54
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 9 Jul 2003, Grzegorz Mejlun wrote:

> [...]
    >+ > program w pracy - co nie należało do moich obowiązków- czy szef może na
    >+ > drodze sądowej wymusić ode mnie uzyskanie praw do tego programu.

    Prawa autorskie dzielą się na autorskie prawa *osobiste* które
    są niezbywalne oraz jak nabardziej autorskie prawa *majątkowe*,
    zbywalne jak najbardziej !
    Jeszcze ci kto uwierzy ;)

> [...]
    >+ tym, ze jestes jego autorem to nie masz zadnych praw finansowych z nim

    A nic o tym że jest to związane z "zakresem obowiązków" (to taki
    papier, który się podpisuje nie patrząc na niego - a później
    Wysoki Sąd kombinuje co tam było ;)) w przepisach nie ma ?? :O
    Kiedyś było, ale już zeznawałem że moge mieć niekatualne przepisy
    na HDD to nawet nie będę zaglądał :), idę spać !

    >+ PS. nie jestem prawnikiem ;)

    ...i ja też nie, ogłaszam remis ;) !

    pozdrowienia, Gotfryd