    From: "Piotr 'VaGla' Waglowski" <v...@v...nospam.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Prawa autorskie do pracy magisterskiej
    Date: Fri, 5 Apr 2002 10:55:38 +0200

    > Po pierwsze: Mój kolega np. podpisywał z uczelnią umowę, że zrzeka się
    > wszelkich praw do swojej pracy.

    Warunkiem obrony pracy magisterskiej jest napisanie jej samodzielnie -
    zatem, jesli ma charakter unikalny i spelnia kryteria utworu w rozumieniu
    prawa autorskiego to autorowi przysluguja uprawnienia wynikajace z ustawy, w
    tym parawa autorskie majatkowe (ktore mozna przeniesc) oraz autorskie prawa
    osobiste (ktore sa nieprzenaszalne). Umowa pomiedzy uczelnia a autorem pracy
    magisterskiej moze przenosic na uczelnie prawa autorskie majatkowe, ale nie
    osobiste.
    Tak czy inaczej - kwestia czy zostala nastepnie podpisana umowa o
    przeniesienie praw majatkowych do utworu nie zmienia faktu, ze gdyby takiej
    umowy nie bylo - autor utworu (pracy magisterskiej) moze nia swobodnie
    rozporzadzac. Zwracam uwage, ze wydanie utworu w postaci druku czesto wiaze
    sie z przeniesieniem czesci praw (udzieleniem licencji) na wydawce.

    > Po drugie: Czasami uczelnia pokrywa koszty takiej pracy. Czy ma nie
    > mieć do niej prawa?

    To ze ktos pokrywa koszty, nie oznacza ze przysluguja mu prawa autorskie.
    Nie dokonca rozumiem co oznaczaja koszty: czy chodzi na przyklad o to, ze do
    napisania pracy magisterskiej konieczne jest na przyklad skorzystanie z
    drogiego laboratorium? Nawet jesli tak by bylo - sam utwor jakim jest prawca
    magisterska bez odrebnej umowy pomiedzy autorem (studentem) a uczelnia jest
    chroniony przez prawo autorskie i prawa autora do niego rowniez.

    > Po trzecie: Uczelnia i promotor prowadzą Twoją pracę, może np. po to,
    > żeby była częścią dokonań uczelni (np. doktorek prowadzi X prac, które
    > potem złożą się na jedno dokonanie jego zakładu)

    Zeby obronic magisterska prace musi ona byc samodzielna. "Promowanie" czy
    tez "prowadzenie" pracy nie jest wspolautorstwem, gdyz student opracowuje
    temat osobiscie. Notabene nie slyszalem (co nie oznacza ze to sie nie
    wydarzylo) o przypadku wspolnego obronienia pracy przez dwoch studentow. Mam
    na mysli 1 praca, dwoch autorow - nie mam tu na mysli sytuacji, w ktorym
    obroniono dwie prace dwoch autorow i jedna z nich byla plagiatem.

    Piotr VaGla Waglowski | v...@v...pl | ICQ: 30733977
    VaGla.pl Prawo i Internet | http://www.vagla.pl | IRC: #wiaraa #warszawa
    Internet Society Poland, Member of the Board | http://www.isoc.org.pl