  • 1. Data: 2012-03-06 15:35:03
    Temat: Pracodawca nie wypłaca odprawy emerytalnej
    Od: " Krystian" <o...@g...pl>

    Witam,

    zwracam się z prośbą o pomoc w następującej sprawie:

    Teść do lipca ub. roku tj. 07-2011 był zatrudniony w firmie XYZ. W firmie tej
    pracował przez 8 lat (umowa na czas określony kilkakrotnie przedłużana).

    Ponieważ na wiosnę przeszedł operację, do końca trwania umowy nie mógł podjąć
    już pracy. W związku z tym, że był już w wieku emerytalnym doszedł do wniosku,
    że w zaistniałej sytuacji wystąpił z wnioskiem do ZUS o przyznanie emerytury.

    Stosunek pracy ustał w lipcu 2011, emeryturę przyznano mu w październiku 2011.
    W związku nabyciem prawa do emerytury wystosował pismo do ostatniego
    pracodawcy o wypłacenie odprawy emerytalnej. Po pierwszym piśmie skontaktowano
    się z nim telefonicznie z prośbą o przesłanie decyzji ZUS.

    Po przesłaniu decyzji ZUS, pracodawca zażądał przesłania oświadczenia, że teść
    nie pobrał odprawy emerytalnej z innego miejsca pracy.

    Po pewnym czasie pracodawca zadzwonił do teścia z informacją, że nie wypłaci
    mu odprawy i nie poda przyczyny/podstawy prawnej bo nie ma takiego obowiązku

    W związku z powyższym mam pytanie, co jeszcze w tej sprawie może zrobić
    teść...?? Czy może są jakieś o przesłanki by w takiej sytuacji pracodawca mógł
    nie wypłacić odprawy?

    Z góry dziękuję za pomoc.

  • 2. Data: 2012-03-07 08:39:54
    Temat: Re: Pracodawca nie wypłaca odprawy emerytalnej
    Od: Olgierd <n...@n...problem>

    On Tue, 06 Mar 2012 15:35:03 +0000, Krystian wrote:

    > W związku z powyższym mam pytanie, co jeszcze w tej sprawie może zrobić
    > teść...?? Czy może są jakieś o przesłanki by w takiej sytuacji
    > pracodawca mógł nie wypłacić odprawy?

    Należy wystąpić do sądu z roszczeniem.

    Ale: nie powiedziałeś jak wyglądało owo oświadczenie o nie pobraniu
    odprawy z innego miejsca pracy. Jeśli teść już otrzymał gdzieś wcześniej
    taką odprawę, to drugi raz jej nie dostanie.

    --
    pozdrawiam, Olgierd
    http://olgierd.rudak.org

  • 3. Data: 2012-03-07 14:20:02
    Od: " " <o...@g...SKASUJ-TO.pl>

    > Olgierd wrote:

    Oczywiście teść nie otrzymał odprawy z innego zakładu i taki też oświadczenie
    złożył.

    A czy jest sens zgłaszać skargę do PIPu??

  • 4. Data: 2012-03-09 07:53:55
    Od: "Massai" <t...@w...pl>

    wrote:

    > Oczywiście teść nie otrzymał odprawy z innego zakładu i taki też
    > oświadczenie złożył.
    >
    > A czy jest sens zgłaszać skargę do PIPu??

    A teść faktycznie na tę emeryturę przeszedł, czy ZUS mu tylko emeryturę
    naliczył?
    Odprawa emerytalna się należy na pracownik odchodzi z pracy W ZWIĄZKU z
    przejściem na emeryturę.

    --
    Pozdro
    Massai

  • 5. Data: 2012-03-09 11:14:52
    Od: " Krystian" <o...@g...SKASUJ-TO.pl>

    Massai <t...@w...pl> napisał(a):
    > A teść faktycznie na tę emeryturę przeszedł, czy ZUS mu tylko emeryturę
    > naliczył?
    > Odprawa emerytalna się należy na pracownik odchodzi z pracy W ZWIĄZKU z
    > przejściem na emeryturę.

    Tak przeszedł na emeryturę. Ale jak pisałem wcześniej trochę nietypowe było to,
    iż w trakcie choroby zakład pracy nie przedłużył z nim umowy która wygasła. Ale
    rekonwalescencja poszpitalna trwała nadal i płacił jakieś ubezpieczenie z
    własnej kieszeni w czasie 'procesów' formalnych związanych z dostarczeniem
    dokumentów z poprzednich miejsc pracy itp. do ZUSu.

  • 6. Data: 2012-03-09 11:54:24
    Od: Olgierd <n...@n...problem>

    On Fri, 09 Mar 2012 11:14:52 +0000, Krystian wrote:

    > Tak przeszedł na emeryturę. Ale jak pisałem wcześniej trochę nietypowe
    > było to, iż w trakcie choroby zakład pracy nie przedłużył z nim umowy
    > która wygasła.

    Czyli stosunek pracy wygasł (bo umowa nie została przedłużona) czy został
    rozwiązany (bo teść został emerytem)?

    --
    pozdrawiam, Olgierd
    http://olgierd.rudak.org

  • 7. Data: 2012-03-09 14:02:18
    Od: " Krystian" <o...@g...SKASUJ-TO.pl>

    Olgierd <n...@n...problem> napisał(a):

    > Czyli stosunek pracy wygasł‚ (bo umowa nie został‚a przedł‚użona)

    Tak. dokładnie.

  • 8. Data: 2012-03-09 14:41:22
    Od: Olgierd <n...@n...problem>

    On Fri, 09 Mar 2012 14:02:18 +0000, Krystian wrote:

    > Tak. dokładnie.

    Czyli odprawa emerytalna się nie należy.

    --
    pozdrawiam, Olgierd
    http://olgierd.rudak.org

  • 9. Data: 2012-03-09 16:12:08
    Od: " Krystian" <o...@g...SKASUJ-TO.pl>

    > Czyli odprawa emerytalna się nie naleleży.

    Dzięki za zainteresowanie tematem. Ale jeszcze chciałym go trochę podrążyć.
    (Akurat teraz nie mam kontaktu z teściem - sprawdzę dokładnie przez weekend jak
    wyglądały okresy poszczególnych umów) w tej ostatniej firmie o której mowa,
    pracował od 2003 do 2011 roku. Czy w takiej sytuacji (wiem ze tu byłko kilka
    zmian prawa) umowa pomimo zawarcia jej na czas określony, w myśl prawa nie
    powinna być traktowana jak umowa na czas nieokreślony?

  • 10. Data: 2012-03-15 10:14:26
    Od: arturs <n...@m...mnie.tu>

    W dniu 2012-03-09 17:12, Krystian pisze:

> [...]
    > zmian prawa) umowa pomimo zawarcia jej na czas określony, w myśl prawa nie
    > powinna być traktowana jak umowa na czas nieokreślony?

    Po ostatnim "pakiecie antykryzysowym" nie ma już takiego przepisu