  • Date: Wed, 23 Feb 2005 01:04:40 +0100
    From: Przemyslaw 'Pshemekan' Plaskowicki <p...@p...name>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Praca inzynierska i prawa autorskie,wlasciciela

    Dnia 23/02/2005 00:10, Robert Tomasik wrote :
    > Użytkownik "Przemyslaw 'Pshemekan' Plaskowicki"

    > Na przykład Promotor jest współtwórcą, a wykonuje swoje obowiązki służbowe.

    Moim zdaniem nie jest. Za http://www.patentmen.pl/roz5-4.html (To
    witryna finansowana przez MENiS -- zakładam że wiedzą lepiej ;-) )

    Na gruncie prawa autorskiego, promotor w zasadzie nie powinien mieć
    prawa do współautorstwa prac, o których mowa. Nie ulega wątpliwości, że
    z tytułu nadzoru nad realizacją pracy ma on swój udział w jej
    ostatecznym kształcie. Zważywszy jednak, że prawo autorskie chroni formę
    wyrażeniową pracy, sposób przedstawienia treści, a nie treść jako taką,
    udział promotora w powstaniu pracy nie może przesądzać o jej
    współautorstwie. Oczywiście w przypadku publikacji pracy w konkretnych
    sytuacjach może wystąpić jako jej współautor, ale na warunkach
    uzgodnionych z dyplomantem lub doktorantem.

    > Na mojej okładce było nazwisko promotora, ale to naście lat temu było.
    > Czyżby się teraz zwyczaje zmieniły? Pierwsza samodzielna praca naukowa, to
    > jest doktorat.

    Nie wyraziłem się ściśle, jest nazwisko promotora ale nie jako
    współautora pracy. Zresztą teraz obligatoryjne są oświadczenia w pracy w
    takim rodzaju:
    "Oświadczam, że przedkładaną pracę magisterską kończącą studia
    magisterskie napisałem samodzielnie. Oznacza to, że przy pisaniu pracy
    poza niezbędnymi konsultacjami, nie korzystałem z pomocy innych osób, a
    w szczególności nie zlecałem opracowania rozprawy lub jej części innym
    osobom, ani nie odpisywałem tej rozprawy lub jej części od innych osób.
    Jednocześnie przyjmuję do wiadomości, że gdyby powyższe oświadczenie
    okazało się nieprawdziwe, decyzja o wydaniu mi dyplomu zostanie cofnięta."

    Samodzielna praca naukowa to rzeczywiście doktorat. Ale prawo autorskie
    "chroni formę wyrażeniową, a nie treść jako taką", a jak wiadomo forma
    wyrażeniowa pracy magisterskiej i innych podobnych musi być oryginalna i
    samodzielna...

    --
    Przemyslaw 'Pshemekan' Plaskowicki
    To kill a man in a paroxysm of passion is understandable, but to have