  • Date: Tue, 22 Feb 2005 23:53:51 +0100
    From: Przemyslaw 'Pshemekan' Plaskowicki <p...@p...name>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Praca inzynierska i prawa autorskie,wlasciciela

    Dnia 22/02/2005 21:57, Robert Tomasik wrote :

    > Natomiast nie zapominaj, że ten kij ma dwa końce. Prawa autorskie do Twojej
    > pracy ma również uczelnia, bo przecież i promotor jest pracownikiem uczelni,
    > a i być może korzystałeś z materiałów uczelni do jej stworzenia. Tak więc z
    > kolei i Ty byś potrzebował ich zgody do publikacji pracy. Ale same wyniki w
    > postaci dokumentacji już wykorzystać możesz. Przecież po to się uczy, by
    > później móc zarobić.

    A na jakiej podstawie prawa do pracy ma uczelnia?
    Art. 8 ustawy o prawach autorskich i pokrewnych stanowi, że prawo
    autorskie należy się twórcy, chyba że ustawa stanowi inaczej.

    Ustawowe wyjątki to:
    Współautorstwo utworu (art. 9) -- nie można jednak mówić o
    współautorstwie utworu przez promotora, gdyż, praca inżynierska i
    magisterska jest z definicji samodzielną pracą studenta, a także
    chociażby dlatego, że zwyczajowo nazwisko promotora nie jest umieszczane
    na okładce pracy.

    Utwór zbiorowy (art. 11) -- praca inżynierska nie jest encyklopedią ani
    periodykiem ani niczym podobnym.

    Utwór pracowniczy (art. 12) -- student nie jest pracownikiem uczelni.

    Pierwszeństwo publikacji przez instytucję naukową (art. 14) -- student
    nie jest pracownikiem instytucji naukowej.

    Innych wyjątków ustawa nie przewiduje. W szczególności ustawa nie wiąże
    autorstwa utworu z korzystaniem z materiałów uczelni oraz z udziałem
    promotora w tworzeniu pracy. Z tego względu prawa autorskie do prac
    inżynierskich należą wyłącznie do studenta.

    Bibliografia (oba źródła powiązane z MENiS):
    http://www.transfer.edu.pl/ctt10b05.html
    http://www.patentmen.pl/roz5-4.html

    --
    Przemyslaw 'Pshemekan' Plaskowicki
    I'm smarter than the average bear! (Yogi Bear)