  • 1. Data: 2003-02-14 11:57:21
    Temat: Praca dyplomowa i oprogramowanie
    Od: "Zbigniew Kleniewski" <n...@o...edu.pl>

    Witam !!!

    Jest taki problem.
    Student pisze pracę dyplomową, do której używa
    specjalistycznego oprogramowania.
    Uczelnia nie posiada licencji na takowe.
    Czy uczelnia powinna wymagać od studenta udowodnienia,
    że używał legalnego oprogramowania ?
    Czy pomijając kwestie moralne uczelnia może ponieść jakieś
    konsekwencje prawne przyjmując taką pracę ?
    Chodzi mi o to czy w tym przypadku legalność użytego oprogramowania
    jest problemem studenta czy uczelni ?

    Pozdrawiam .
    Z.Kleniewski

  • 2. Data: 2003-02-14 12:47:39
    Temat: Re: Praca dyplomowa i oprogramowanie
    Od: "SOTB" <k...@z...pl>

> [...]
    > że używał legalnego oprogramowania ?
    > Czy pomijając kwestie moralne uczelnia może ponieść jakieś
    > konsekwencje prawne przyjmując taką pracę ?

    A jeśli otrzymasz mailem cennik w formacie Excela to będziesz pytał nadawcę
    czy aby nie stworzył go na piracie?
    Pliki excela czy worda to nie programy.
    Co do plików wykonywalnych, to zdaje się, że są one rozpowszechniane na
    zasadzie licencji. Ale nie wiem dokładnie.

    > Chodzi mi o to czy w tym przypadku legalność użytego oprogramowania
    > jest problemem studenta czy uczelni ?

    Logicznie rzecz biorąc - studenta, ale w krytycznej sytuacji może się
    wytłumaczyć, że tak naprawdę wykonał pracę u kogoś, kto posiada legalnie
    program.

    SOTB

  • 3. Data: 2003-02-15 14:19:12
    Od: niedzwiedz <m...@l...com>

    On Fri, 14 Feb 2003 12:57:21 +0100, "Zbigniew Kleniewski"
    <n...@o...edu.pl> wrote:

    >Student pisze pracę dyplomową, do której używa
    >specjalistycznego oprogramowania.
    >Uczelnia nie posiada licencji na takowe.
    >Czy uczelnia powinna wymagać od studenta udowodnienia,
    >że używał legalnego oprogramowania ?

    qrwa - zaraz nie wytrzymam!!!

    po pierwsze - uczelnia nie ma prawa wymagac od Ciebie wykorzystywania
    nielegalnego oprogramowania... chca, zebys cos dla nich zrobil - musza
    dostarczyc Ci do tego narzedzi!!!

  • 4. Data: 2003-02-17 13:05:44
    Od: "Boguslaw Szostak" <a...@u...agh.edu.pl>

    "niedzwiedz" <m...@l...com> wrote in message

    > qrwa - zaraz nie wytrzymam!!!
    >
    > po pierwsze - uczelnia nie ma prawa wymagac od Ciebie wykorzystywania
    > nielegalnego oprogramowania... chca, zebys cos dla nich zrobil - musza
    > dostarczyc Ci do tego narzedzi!!!

    **piii ja tez nie wytrzymam...

    A jesli uczelnia dostarcza narzedzie x na kotre ma licencje edu..
    a student mowi, ze takie badziewie to nw w d***pi...... i robi to
    uzywajac oprogramowania y

    to co ? Ma uczelnia popierac piractwo ?

    Boguslaw

  • 5. Data: 2003-02-17 14:44:57
    Od: niedzwiedz <m...@l...com>

    On Mon, 17 Feb 2003 14:05:44 +0100, "Boguslaw Szostak"
    <a...@u...agh.edu.pl> wrote:

    >A jesli uczelnia dostarcza narzedzie x na kotre ma licencje edu..
    >a student mowi, ze takie badziewie to nw w d***pi...... i robi to
    >uzywajac oprogramowania y
    >
    >to co ? Ma uczelnia popierac piractwo ?

    sluchaj - co to w ogole znaczy "uczelnia"? masz jakis projekt to zleca
    Ci go konkretny pracownik/wykladowca - z nim sie dogadaj i przestan
    truc dupe...

    ja tylko chcialem zwrocic uwage na ta patologie polskiej
    rzeczywistosci!!! sprawa "wlasnosci intelektualnej" i "praw
    autorskich" w polsce to dramat - a co najgorsze - ludzie zwiazani z
    "Nauka" czyli wykladowcy uczelni wyzszych zachowuja sie czasem gorzej
    niz studenci :-(

    wiec powtarzam - wykladowca nie powinien nawet zakladac, ze Ty
    posiadasz w domu komputer - to szkola/uczelnia jak Cie czegos uczy to
    musi zadbac o tym, zebys mial na czym cwiczyc... tak to wyglada w
    normalnym panstwie i w normalnej szkole (czytaj USA na przyklad)

    a teraz ciekawostka - nie wiem czy to normalne na wszystkich
    uczelniach technicznych w USA ale tam gdzie ja bylem - studenci
    pierwszego roku maja obowiazek posiadania notebooka - maja do wyboru
    albo kupic takiego, ktory spelnia ich "wymogi" aktualizowane co roku,
    albo moze go kupic "u nich" za calkiem okazyjna cene (50% wartosci
    rynkowej) - a tam preinstalowane oprogramowanie (legalne!!!) do
    wszystkich kursow prowadzonych na uczelni...

    ciekawe kiedy ten dziwny kraj nad Wisla dorosnie do tego... chyba nie
    wczesnie... u nas piratuje sie programy, kseruje ksiazki i wogole
    wartosc intelektualna traktuje sie jako wlasnosc niczyja...

  • 6. Data: 2003-02-18 11:39:00
    Od: "Boguslaw Szostak" <a...@u...agh.edu.pl>

    > sluchaj - co to w ogole znaczy "uczelnia"? masz jakis projekt to zleca
    > Ci go konkretny pracownik/wykladowca - z nim sie dogadaj i przestan
    > truc dupe...

    Jak to ..nie wie Pan co to uczelnia" ?

> [...]
    > autorskich" w polsce to dramat - a co najgorsze - ludzie zwiazani z
    > "Nauka" czyli wykladowcy uczelni wyzszych zachowuja sie czasem gorzej

    Zapewniam Pana, ze nie gorzej.

> [...]
    > musi zadbac o tym, zebys mial na czym cwiczyc... tak to wyglada w
    > normalnym panstwie i w normalnej szkole (czytaj USA na przyklad)

    Znaczy nalezy zabronic napisania studentowi pracy na domowym komputerze ?

> [...]
    > rynkowej) - a tam preinstalowane oprogramowanie (legalne!!!) do
    > wszystkich kursow prowadzonych na uczelni...

    Fajny interes Bill zrobil...

    > ciekawe kiedy ten dziwny kraj nad Wisla dorosnie do tego... chyba nie
    > wczesnie... u nas piratuje sie programy, kseruje ksiazki i wogole
    > wartosc intelektualna traktuje sie jako wlasnosc niczyja...

    Czlowieku...
    Na takie windowy co sa tylko do edukacji i tylko do MS
    uczelnia nasza ma licencje na nieograniczona liczbe stanowisk...

    Boguslaw

  • 7. Data: 2003-02-19 12:06:41
    Od: niedzwiedz <m...@l...com>

    On Tue, 18 Feb 2003 12:39:00 +0100, "Boguslaw Szostak"
    <a...@u...agh.edu.pl> wrote:

    >Jak to ..nie wie Pan co to uczelnia" ?

    jakos nie slyszalem, zeby uczelnia miala oficjalne stanowisko co do
    tego jakim kompilatorem student ma kompilowac projekt na przedmiocie
    Algorytmy Programowania - takie rzeczy ustala prowadzacy ten
    przedmiot...

    >Znaczy nalezy zabronic napisania studentowi pracy na domowym komputerze ?

    proponuje nauczyc sie czytac "ze zrozumieniem" ;-)

    >Na takie windowy co sa tylko do edukacji i tylko do MS
    >uczelnia nasza ma licencje na nieograniczona liczbe stanowisk...

    no i jakie to ma niby znaczenie w naszej dyskusji?

  • 8. Data: 2003-02-19 12:41:56
    Od: "Boguslaw Szostak" <a...@u...agh.edu.pl>

    "niedzwiedz" [...]

    > proponuje nauczyc sie czytac "ze zrozumieniem" ;-)

    Proponuje zaproponowac to tez SOBIE...

    Juz bez znaczka :) nie potrafi Pan rozpoznac odrobiny sarkazmu ?

    W normalnej szkole sa komputery. i sa licencje.

    Pytanie, czy jak uczen CHCE zrobic cos na swoim
    "na prace dyplomowa" to nalezy mu pozwolic by praca
    zrobiona byla na pirackim domowym oprogramowaniu?

    > no i jakie to ma niby znaczenie w naszej dyskusji?

    Ano takie, ze to niby dziwny kraj nad wisla, co uczelnie piratuja MS,
    a tymczasem Uczelnia ma licencje na "dowolna liczbe" komputerow
    uzywanych WYLACZNIE do edukacji..
    Mozepan sam wniosek wyciagnie jak jest mozliwe w tej sytuacji
    "spiratowac" MS dla edukacji ?

    Firmie MS bardziej powinno zalezec na tym, by uczelnia
    uczyla na MS niz uczelni - i jak troche pomysla, to im zalezy.

    Boguslaw

  • 9. Data: 2003-02-19 13:16:42
    Od: niedzwiedz <m...@l...com>

    On Wed, 19 Feb 2003 13:41:56 +0100, "Boguslaw Szostak"
    <a...@u...agh.edu.pl> wrote:

    >W normalnej szkole sa komputery. i sa licencje.
    >
    >Pytanie, czy jak uczen CHCE zrobic cos na swoim
    >"na prace dyplomowa" to nalezy mu pozwolic by praca
    >zrobiona byla na pirackim domowym oprogramowaniu?

    czy nalezy mu "pozwolic"? hm... bo ja wiem... generalnie to
    zastanawiam sie jaka jest wartosc takiej "pracy dyplomowej" studenta
    (rozumiem, ze jest to praca inzynierska lub magisterska) skoro student
    uzywa narzedzi na ktore uczelnia i tak nie ma licencji...

    no chyba, ze mowimy tutaj o tym, ze student wydrukowal prace na swoim
    prywatnym komputerze i uzywal Worda na ktorego nie mial licencji...

> [...]
    >
    >Firmie MS bardziej powinno zalezec na tym, by uczelnia
    >uczyla na MS niz uczelni - i jak troche pomysla, to im zalezy.

    wszystko pieknie - tylko my nie mowimy tutaj o MS tylko o
    "specjalistycznym oprogramowaniu" - tak na prawde kazdej firmie
    powinno zalezec na tym, aby studencji uzywali jej produktow w ramach
    zajec - i wiekszosc firm udostepnia na te okolicznosc rozne wersje
    "edukacyjne" czy tez "demo".

    i ponownie zwracam uwage: jaka jest wartosc pracy studenta jezeli
    uczelnia nie ma licencji na jej uzywanie?

    a w ogole, to jak juz rozmawiamy o "szczegolach" - moze warto by
    sprecyzowac o co dokladnie chodzi - czy o kompilator, czy o jakis
    program, ktorego trzeba "uzywac" zeby zrobic pozytek z pracy - czy o
    Worda albo Windowsa na przyklad - to ma dosyc zasadnicze znaczenie -
    nieprawdaz?

  • 10. Data: 2003-02-19 13:51:36
    Od: "Boguslaw Szostak" <a...@u...agh.edu.pl>

> [...]
    > (rozumiem, ze jest to praca inzynierska lub magisterska) skoro student
    > uzywa narzedzi na ktore uczelnia i tak nie ma licencji...

    Po pierwsze kto panu powiedzial, ze nie ma licencji,
    Po drugie kto panu powiedzial, ze student powinien umiec uzywac tylko tych
    narzedzi ktore sa na uczelni.

    Uczelnia ma nauczyc nie tylko korzystania z narzedzi...

    > no chyba, ze mowimy tutaj o tym, ze student wydrukowal prace na swoim
    > prywatnym komputerze i uzywal Worda na ktorego nie mial licencji...

    Mnie ne chodzi o szzegoly, tylko o zasade.
    Latwo zaczac pluc na uczelnie nie znajac faktow...

    Z listu nie wynikalo o co naprawde chodzi...

    Moze chodzilo o zrobienie projektu do ktorego uczelnia miala narzedzie A,
    a student WOLAL narzedzie B u siebie w domu...
    WOLAL, wiec promotor postawil warunek - ma byc legalne...

    Dziwi to Pana ?

> [...]
    > powinno zalezec na tym, aby studencji uzywali jej produktow w ramach
    > zajec - i wiekszosc firm udostepnia na te okolicznosc rozne wersje

    No wlasnie..

    > i ponownie zwracam uwage: jaka jest wartosc pracy studenta jezeli
    > uczelnia nie ma licencji na jej uzywanie?

    WIELKA...

    Student jst AUTOREM pracy i ma prawo uzywac WLASNYCH (jesli zechce)
    narzedzi.

> [...]
    > program, ktorego trzeba "uzywac" zeby zrobic pozytek z pracy - czy o
    > Worda albo Windowsa na przyklad - to ma dosyc zasadnicze znaczenie -

    Mozna.

    Mozna tez nie rozmawiac o szczegolach i pogodzic sie...

    Boguslaw