  • 1. Data: 2002-11-03 14:52:34
    Temat: Pozwolenie na broń
    Od: Samotnik <s...@s...eu.org>

    Jakie warunki trzeba spełnić, aby dostać pozwolenie na broń? I jak to wygląda tak
    naprawdę w praktyce...? ;)

    --
    Samotnik

  • 2. Data: 2002-11-03 15:56:38
    Temat: Re: Pozwolenie na broń
    Od: "Elita.pl" <b...@e...pl>

    Samotnik wrote:
    > Jakie warunki trzeba spełnić, aby dostać pozwolenie na broń?
    > I jak to wygląda tak naprawdę w praktyce...? ;)

    Trzeba zapisać się do sportowego klubu strzeleckiego.
    Zapłacić komu trzeba, zaliczyć strzelanka na zawodach i wystąpić
    o pozwolenie.
    W tej chwili praktycznie każdy model broni ma kaliber sportowy.
    No i taką broń można nosić, pożyczać.

    pozdrawiam
    Arek

    --
    http://www.sti.org.pl/0-700.htm

  • 3. Data: 2002-11-03 16:18:49
    Od: "Elita.pl" <b...@e...pl>

    Samotnik wrote:
    > Hmmmmmmmmm, ciekawe... Ale czekaj - dostajesz wtedy pozwolenie
    > na broń sportową (żebyś mógł sobie z nią na zawody pojechać),

    Tak. Dostajesz wtedy pozwolenie na broń sportową.
    Przy niej nie ma takich absurdalnym ograniczeń jak przy
    broni innego kalibru.

    > No i co rozumiesz, aby zapłacić komu trzeba - czyli dać w łapę
    > urzędnikowi decydującemu o przyznawaniu pozwoleń?

    Takie kluby czy też raczej stowarzyszenia opanowane są przez ludzi
    z odpowiedniej nomenklatury, gdzie ręka rękę myje itp. itd. no...
    wiesz o co chodzi, co ja Ci będę wyjaśniał.
    Zapłacisz odpowiednią składkę - powiedzą Ci ile - wyślą Cię na
    zawody i wsio. Złożysz podanie, odbierzesz pozwolenie, kupisz
    broń gdzie Ci polecą.

    > Gwoli ścisłości - chodzi mi o broń krótką na amunicję ostrą.

    Domyślam się, że nie chcesz broni do strzelania do rzutek :))
    Jak rzekłem wcześniej - dziś prawie każdy model broni jest
    i ze sportowym kalibrem. Rewolwery, pistolety, karabinki co tylko
    dusza zapragnie :))
    A i amunicja jest parę razy tańsza, więc tak bardzo nie boli jak się
    chce postrzelać.

    pozdrawiam
    Arek

    --
    http://www.sti.org.pl/0-700.htm

  • 4. Data: 2002-11-03 16:19:48
    Od: Samotnik <s...@s...eu.org>

    W artykule <3...@e...pl> Elita.pl napisał(a):

> [...]
    > No i taką broń można nosić, pożyczać.

    Hmmmmmmmmm, ciekawe... Ale czekaj - dostajesz wtedy pozwolenie na broń sportową
    (żebyś mógł sobie z nią na zawody pojechać), czy jak... No i co rozumiesz przez
    to, aby zapłacić komu trzeba - czyli dać w łapę urzędnikowi decydującemu o
    przyznawaniu pozwoleń? To po co wtedy przekręt z klubem?

  • 5. Data: 2002-11-03 16:20:04
    Od: "ssj5" <s...@p...onet.pl>

    > Jakie warunki trzeba spełnić, aby dostać pozwolenie na broń? I jak to
    wygląda tak
    > naprawdę w praktyce...? ;)

    PODSTAWA PRAWNA

    Zasady wydawania pozwoleń na określony rodzaj broni, cofanie pozwoleń na
    broń oraz wydawania decyzji odmawiających pozwolenia zostały ujęte w Ustawie
    o broni i amunicji z dnia 21 maja 1999 r. / Dz.U. nr 53 poz. 549/.
    W rozumieniu cytowanej ustawy bronią jest:

    a.. broń palna, w tym bojowa, myśliwska, sportowa, gazowa, alarmowa i
    sygnałowa;
    b.. broń pneumatyczna;
    c.. miotacze gazu obezwładniającego;
    d.. narzędzia i urządzenia, których używanie może zagrażać życiu lub
    zdrowiu:
    1.. broń biała w postaci:
    a.. ostrzy ukrytych w przedmiotach nie mających wyglądu broni
    b.. kastetów i nunczaków
    c.. pałek posiadających zakończenie z ciężkiego i twardego materiału lub
    zawierającego wkładki z takiego materiału
    d.. pałek wykonanych z drewna lub innego ciężkiego i twardego materiału,
    imitującego kij bejsbolowy
    2.. broń cięciwową w postaci kusz
    3.. przedmioty przeznaczone do obezwładniania osób za pomocą energii
    elektrycznej

    Broń palna i gazową do tej broni można posiadać na podstawie pozwolenia
    wydanego przez właściwego ze względu na miejsce zamieszkania zainteresowanej
    osoby lub siedzibę podmiotu Komendanta Wojewódzkiego Policji.
    Broń pneumatyczną, miotacze gazu obezwładniającego oraz narzędzia i
    przedmioty wymienione wyżej można posiadać na podstawie pozwolenia wydanego
    przez właściwego ze względu na miejsce zamieszkania osoby zainteresowanej
    lub siedzibę podmiotu Komendanta Powiatowego /Miejskiego/ Policji.

    Zgodnie z dyspozycja art. 11 Ustawy o broni i amunicji, pozwolenia na broń
    nie wymaga się w przypadku:
    a.. posiadania broni palnej wytworzonej przed rokiem 1850
    b.. gromadzenia broni w zbiorach muzealnych na podstawie odrębnych
    przepisów
    c.. dysponowania bronią przez przedsiębiorców dokonujących obrotu bronią i
    amunicją na podstawie koncesji lub świadczących usługi rusznikarskie, o ile
    związane jest to bezpośrednio z prowadzeniem działalności gospodarczej
    d.. używania broni w celach sportowych, szkoleniowych lub rekreacyjnych na
    strzelnicy działającej na podstawie zezwolenia właściwego organu
    e.. posiadania broni alarmowej o kalibrze do 6mm
    f.. posiadania ręcznych miotaczy gazu obezwładniającego
    g.. posiadania przedmiotów przeznaczonych do obezwładniania osób za pomocą
    energii elektrycznej o średniej wartości prądu w obwodzie nie
    przekraczającym 10mA i energii nie przekraczającej 300 mJ.

    Pozwolenie na bron może być wydane w szczególności, w następujących celach:
    a.. ochrony osobistej lub ochrony bezpieczeństwa innych osób oraz mienia
    b.. łowieckich
    c.. sportowych
    d.. kolekcjonerskich
    e.. pamiątkowych
    f.. szkoleniowych.
    Pozwolenia na broń nie może uzyskać osoba:
    a.. nie mająca ukończonych 21 lat;
    b.. z zaburzeniami psychicznymi, o których mowa w ustawie z dnia 19
    sierpnia 1994 r. o ochronie zdrowia psychicznego lub o znacznie ograniczonej
    sprawności psychofizycznej;
    c.. wykazująca istotne zaburzenia funkcjonowania psychologicznego;
    d.. uzależniona od alkoholu lub od substancji psychoaktywnych;
    e.. nie posiadająca miejsca zamieszkania na terytorium RP;
    f.. co do której istnieje uzasadniona obawa, że może użyć broni w celach
    sprzecznych z interesem bezpieczeństwa lub porządku publicznego, w
    szczególności skazana prawomocnym orzeczeniem Sądu za przestępstwo z użyciem
    groźby bezprawnej albo wobec których toczy się postępowanie karne o
    popełnienie takiego przestępstwa.
    WNIOSEK O POZWOLENIE NA BROŃ

    Osoba zainteresowana uzyskaniem pozwolenia na broń, o której mowa w Ustawie,
    jest zobowiązana złożyć wniosek do właściwego komendanta policji. Wniosek
    ten powinien zawierać:
    a.. imię i nazwisko wnioskodawcy
    b.. imiona rodziców i nazwisko panieńskie matki
    c.. adres stałego zamieszkania / zameldowania/
    d.. nr dowodu osobistego, nazwę organu wydającego
    e.. nr PESEL.
    Do podania / wniosku/ powinien być dołączony życiorys, dwa zdjęcia,
    zaświadczenie z miejsca pracy, a w przypadku prowadzenia działalności
    gospodarczej - wpis do ewidencji o prowadzeniu takiej działalności. W
    życiorysie należy przedstawić przede wszystkim takie informacje jak:
    wykształcenie, wykonywany zawód, pełnione funkcje społeczne lub państwowe,
    dane o służbie wojskowej.
    Informacje o stanie majątkowym mogą być zawarte w przypadku uznania przez
    stronę, że stanowią one znaczenia dla rozstrzygnięcia sprawy.
    Ponadto do wniosku mogą być dołączone inne dokumenty, które w ocenie
    wnioskodawcy - potwierdzają zasadność jego wystąpienia o pozwolenie.
    Szczególną wartość dowodową mogą mieć udokumentowane informacje o
    zdarzeniach potwierdzających istnienie faktycznego zagrożenia życia lub
    zdrowia.
    Nadto do wniosku obowiązkowo strona winna załączyć orzeczenie lekarskie i
    psychologiczne potwierdzające brak przeciwwskazań do dysponowania bronią
    określonego rodzaju.
    Szczegółowe przepisy dotyczące zakresu, warunków oraz trybu prowadzenia
    badań lekarskich i psychologicznych, a także stawek odpłatności za badania
    zawiera Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 7 września 2000 r. w sprawie
    badań lekarskich i psychologicznych osób ubiegających się lub posiadających
    pozwolenie na broń / Dz.U. nr 79 poz. 898/. W tym miejscu należy zaznaczyć,
    że skutkiem nie dopełnienia obowiązku przedłożenia orzeczenia lekarskiego i
    psychologicznego może być odmowa wydania pozwolenia na broń.
    Orzeczenie lekarskie i psychologiczne stanowi podstawę do wydania pozwolenia
    na broń przez okres 2 / dwóch / miesięcy od daty jego wydania. Powyższe
    stanowi, że osoba, która uzyskała orzeczenie pozytywne, powinna w ciągu 2
    miesięcy od daty jego wydania przedłożyć orzeczenie właściwemu organowi
    Policji wraz z wnioskiem o wydanie pozwolenia. Przekroczenie terminu
    spowoduje, że orzeczenie - dla organu Policji- traci moc wiążącą i nie
    będzie stanowiło podstawy do pozytywnego rozstrzygnięcia.
    Osoby występujące o uzyskanie pozwolenia na broń w celach łowieckich winny
    dołączyć także zaświadczenie o przynależności do Polskiego Związku
    łowieckiego oraz dokument potwierdzający zdanie egzaminu przed komisja
    powołana przez PZŁ, w skład której wchodzi także przedstawiciel Policji.
    W przypadku występowania o pozwolenia na broń w celach sportowych należy
    załączyć dokument potwierdzający przynależność do klubu sportowego lub
    stowarzyszenia sportowego, realizującego strzelectwo sportowe ,
    częstotliwość udziału w zawodach organizowanych przez np. klub, osiągane
    wyniki oraz zajmowane lokaty.
    Osoba taka może przedłożyć także licencję wydaną przez Polski Związek
    Strzelectwa Sportowego, jednakże dokument ten nie ma decydującego znaczenia
    dla merytorycznego rozstrzygnięcia sprawy.
    Osoba ubiegająca się o uzyskanie pozwolenia na broń obowiązana jest -
    zgodnie z dyspozycja art. 16 Ustawy o broni i amunicji - do zdania egzaminu
    przed komisją powołaną przez właściwy organ Policji ze znajomości przepisów
    dotyczących posiadania i używania danej broni oraz umiejętności posługiwania
    się bronią.
    Od egzaminu zwolnieni są m.in. członkowie Polskiego Związku Łowieckiego - w
    zakresie broni myśliwskiej oraz członkowie Polskiego Związku Strzelectwa
    Sportowego posiadający licencje na uprawianie strzelectwa sportowego - w
    zakresie broni sportowej, jeżeli zdali taki egzamin na podstawie odrębnych
    przepisów.
    Osoba przystępująca do egzaminu obowiązana jest do uiszczenia stosownej
    opłaty na konto wskazane przez organ wydający pozwolenie na broń.

    REJESTRACJA BRONI

    Osoba, która zakupiła broń zobowiązana jest zarejestrować ją w ciągu 5 dni.
    Rejestracji dokonuje właściwy organ Policji na podstawie dowodu nabycia
    broni i fakt ten potwierdza w legitymacji posiadacza broni.

    Niedopełnienie tego obowiązku skutkować będzie wycofaniem wydanego wcześniej
    pozwolenia
    PROCEDURA ODWOŁAWCZA

    Każda osoba, która otrzymała decyzję negatywną lub nie w pełni
    satysfakcjonującą stronę może zaskarżyć decyzję do organu wyższej instancji.
    Decyzję komendantów wojewódzkich Policji są zaskarżane do Komendanta
    Głównego Policji. Organami odwoławczymi od decyzji komendantów powiatowych
    (miejskich) Policji są komendanci wojewódzcy.
    Zaskarżenie decyzji organu I instancji wnosi się w formie odwołania, które
    należy złożyć za pośrednictwem organu, który wydał decyzję w terminie 14 dni
    od daty doręczenia decyzji. Bieg terminu zaczyna się w dniu następnym po
    dniu doręczenia decyzji.

    pozdr
    ssj5

  • 6. Data: 2002-11-03 21:27:31
    Od: "Q" <b...@p...onet.pl>

    "Elita.pl" <b...@e...pl> wrote in message
> [...]

    > o pozwolenie.
    > W tej chwili praktycznie każdy model broni ma kaliber sportowy.

    Przenosić.
    ;)

    > pożyczać.

    Owszem.
    ;)

  • 7. Data: 2002-11-03 21:27:34
    Od: "Q" <b...@p...onet.pl>

    "Samotnik" <s...@s...eu.org> wrote in message
    .
    > Jakie warunki trzeba spełnić, aby dostać pozwolenie na broń? I jak to
    wygląda tak
    > naprawdę w praktyce...? ;)

    Uuuu...
    ;)
    Wygląda to kiepsko - niestety Nasza Ukochana Władza, Ta Która Wszystko Wie
    Lepiej woli aby społeczeństwo było bezbronne.
    Tak na wszelki wypadek, za to przestępcy są uzbrojeni - pewnie dla
    równowagi.
    :-P
    Krótko mówiąc posiadanie broni to raczej przywilej niż prawo.
    I pomyśleć że za caratu było pod tym względem lepiej niż teraz...
    :-/

    Ale w praktyce (zakładam że jesteś osobą prywatną a nie np. ochroniarzem):
    Na broń palną pozwolenie można otrzymać o ile uzasadniają to okoliczności.
    Możliwości są trzy - do celów sportowych, łowieckich i ochrony osobistej.
    Na to ostatnie jest najtrudniej, trzeba być "zagrożonym w stopniu
    ponadprzeciętnym", tylko broń krótka.
    Interpretacja wg. "widzenia misiów" - jak pracujesz przy pieniądzach mogą
    powiedzieć że albo za mało i nie trzeba uzbrojonej ochrony
    albo że jak za dużo to taką wynająć.
    Podobno pomaga zagrożenie udokumentowane - np. obdukcja i inne
    "okoliczności" - tyle że mogą spławić gazowcem.
    Na pewno pomagają znajomości (i jeszcze worek pieniędzy na "załączniki").
    Do celów łowieckich tylko broń długa, oczywiście dobrze jest być myśliwym.
    Do celów sportowych - broń krótka i długa, bez prawa noszenia - przenosimy
    rozładowaną.
    Pozwolenie najłatwiejsze do uzyskania - wystarczy należeć do klubu
    strzeleckiego (wg. NSA nawet to nie, ale u nas nie ma precedensów)
    mieć określony nieformalną umową między klubem i daną KWP staż, odpowiednią
    ilość zawodów (na boczny zapłon 4, na centralny 8),
    zdać egzaminy, przejść badania medyczne, pogadankę umoralniającą z
    dzielnicowym, dostać błogosławieństwo z Rejestru Skazanych, odczekać tych
    kilka miesięcy i gotowe.
    ;)
    Jakieś pytania ?

  • 8. Data: 2002-11-03 21:30:42
    Od: "Q" <b...@p...onet.pl>

    > Tak. Dostajesz wtedy pozwolenie na broń sportową.

    Nie tyle sportową co do celów sportowych, chyba że mówisz o bocznym
    zapłonie.
    ;)

    > Przy niej nie ma takich absurdalnym ograniczeń jak przy
    > broni innego kalibru.

    Od 5.6 (0.22") do 11.43 (0.45").
    ;)

> [...]
    > Zapłacisz odpowiednią składkę - powiedzą Ci ile - wyślą Cię na
    > zawody i wsio. Złożysz podanie, odbierzesz pozwolenie, kupisz

    To raczej przy łowieckich, i to przy załatwianiu w "trybie przyspieszonym".
    Kolega z Wawy kupił gdzie chciał, mnie też nikt nie wskazywał "jedynie
    słusznych sklepów".

    > Domyślam się, że nie chcesz broni do strzelania do rzutek :))
    > Jak rzekłem wcześniej - dziś prawie każdy model broni jest
    > i ze sportowym kalibrem.

    Co to jest "sportowy kaliber" ?
    ;)

    > Rewolwery, pistolety, karabinki co tylko
    > dusza zapragnie :))
    > A i amunicja jest parę razy tańsza, więc tak bardzo nie boli jak się
    > chce postrzelać.

    Aaa, rozumiem że mówisz o .22 LR.
    ;)

  • 9. Data: 2002-11-03 21:45:57
    Od: Samotnik <s...@s...eu.org>

    W artykule <aq44l7$jfq$1@news.onet.pl> Q napisał(a):
> [...]
    > zdać egzaminy, przejść badania medyczne, pogadankę umoralniającą z
    > dzielnicowym, dostać błogosławieństwo z Rejestru Skazanych, odczekać tych

    O rany boskie. ;) Arek to bardziej optymistycznie przedstawił...

    Mam w rodzinie policjanta, może się przemelduję na jakiś czas w jego rejon i jakoś
    to załatwię.
    --
    Samotnik

  • 10. Data: 2002-11-03 22:07:37
    Od: "Q" <b...@p...onet.pl>

> [...]

    > Zapłacisz odpowiednią składkę - powiedzą Ci ile - wyślą Cię na
    > zawody i wsio. Złożysz podanie, odbierzesz pozwolenie, kupisz

    Widzę że z Wawy piszesz - strzelasz na Legii ?
    Bo w ZKSie nie ma takich "procedur".
    ;)